The future of in-person education in middle schools in Mexico
Keywords:
Covid-19, Virtual education, Blended learning, Educational lagging, Low-income students., Middle schools.Abstract
In “The future on in-person education in middle schools in Mexico” we analyze the shutting down of schools around the world because of the coronavirus pandemic, the institutional projects of virtual and blended learning, and the teacher’s challenges in this period of semi- in-person learning.
Through an anthropological approach we analyze the school community’s sociocultural situation in Mexico during distance learning. Therefore, with this article we will understand that in the foreseeable future it will be necessary to strength the state education in order to battle educational lagging and ensure blended learning to low-income students
.
Downloads
References
Andújar, T. (28 abril 2020). “La capacitación digital de los docentes, el desafío de la educación que viene”. Agencia EFE. https://www.efe.com/efe/espana/portada/la-capacitacion-digital-de-los-docentes-el-desafio-educacion-que-viene/10010-4233327
Ayuso, M. (2020, abril). “Francesco Tonucci: ‘Si el virus cambió todo, la escuela no puede seguir igual’”. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/comunidad/francesco-tonucci-si-virus-cambio-todo-escuela-nid2356227
Bédard, F., Pelletier, P., Le Clech, C. (2017). “L’apprentissage hybride”. Pédagogie univérsitaire. http://pedagogie.uquebec.ca/le-tableau/lapprentissage-hybride
Campuzano, J. (15 de mayo 2020). “Maestros en cuarentena: retos de la educación y las clases en línea”. Milenio. https://www.milenio.com/politica/coronavirus-mexico-educacion-cuarentena-retos-maestros
Maestras y Maestros en Casa (2020). Gobierno de México. https://segacademcb.cbachilleres.edu.mx/secciones/maestras-maestros-casa.html
Kumi-Yeboah, A. (2014, january). “Blended Learning in K-12 Schools: challenges and possibilities. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/281456928_Blended_Learning_in_K-12_Schools_Challenges_and_Possibilities
Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2020). “Desarrollo humano y Covid-19 en México: desafíos para una recuperación sostenible”. https://www.mx.undp.org/content/mexico/es/home/library/poverty/desarrollo-humano-y-covid-19-en-mexico-.html
Real Academia Española. (2020a). “Educación”. https://dle.rae.es/educaci%C3%B3n
Real Academia Española. (2020b). “Escuela”. https://dle.rae.es/escuela?m=form
Secretaría de Educación Pública SEP. (2011a). Plan de estudios 2011. Educación Básica. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública SEP. (2011b). Programas de Estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Español. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública SEP. (2017a). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudios para la educación básica. México: SEP.
Secretaría de Educación Pública SEP. (1 de enero del 2017b). “Oferta educativa para educación básica”. Gobierno de México. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/oferta-educativa-para-educacion-basica
Secretaría de Educación Pública SEP. (2019). Hacia una Nueva Escuela Mexicana. Taller de capacitación. Educación Básica, ciclo escolar 2019-2020. México: Secretaría de Educación Pública. https://educacionbasica.sep.gob.mx/multimedia/RSC/BASICA/Documento/201908/201908-RSC-m93QNnsBgD-NEM020819.pdf
Secretaría de Educación Pública SEP. (22 de julio de 2020). “Boletín No. 196. Convivirán en el futuro, modelo de educación presencial y a distancia: Esteban Moctezuma Barragán”. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-no-196-conviviran-en-el-futuro-modelo-de-educacion-presencial-y-a-distancia-esteban-moctezuma-barragan?idiom=es
Servín, A. (4 de julio 2020). “Hacia una educación híbrida ante la nueva normalidad”. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Hacia-una-educacion-hibrida-ante-la-nueva-normalidad-20200704-0022.html
Silió, E. (2020, abril). “Castells prevé un próximo curso universitario con turnos rotatorios en aulas desinfectadas”. El País. https://elpais.com/sociedad/2020-04-23/castells-preve-un-proximo-curso-universitario-con-turnos-rotatorios-en-aulas-desinfectadas.html
UNESCO (2002). Aprendizajes abiertos y a distancia. Montevideo: Ediciones Trilce.
UNESCO (2020a, abril). “Coalición mundial para la educación Covid-19”. https://es.unesco.org/covid19/globaleducationcoalition
UNESCO (2020b, abril). “La educación en América Latina y el Caribe ante el Covid-19”. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc
UNICEF (2020, abril). “#Aprendo en casa. Juega y aprende con tus hijos e hijas en tiempos de Covid-19”. https://www.unicef.org/mexico/aprendoencasa-%C3%BAnete-al-reto
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Osbaldo Amauri Gallegos de Dios

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.