The future of in-person education in middle schools in Mexico

Authors

Keywords:

Covid-19, Virtual education, Blended learning, Educational lagging, Low-income students., Middle schools.

Abstract

In “The future on in-person education in middle schools in Mexico” we analyze the shutting down of schools around the world because of the coronavirus pandemic, the institutional projects of virtual and blended learning, and the teacher’s challenges in this period of semi- in-person learning. 

Through an anthropological approach we analyze the school community’s sociocultural situation in Mexico during distance learning. Therefore, with this article we will understand that in the foreseeable future it will be necessary to strength the state education in order to battle educational lagging and ensure blended learning to low-income students
.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andújar, T. (28 abril 2020). “La capacitación digital de los docentes, el desafío de la educación que viene”. Agencia EFE. https://www.efe.com/efe/espana/portada/la-capacitacion-digital-de-los-docentes-el-desafio-educacion-que-viene/10010-4233327

Ayuso, M. (2020, abril). “Francesco Tonucci: ‘Si el virus cambió todo, la escuela no puede seguir igual’”. La Nación. https://www.lanacion.com.ar/comunidad/francesco-tonucci-si-virus-cambio-todo-escuela-nid2356227

Bédard, F., Pelletier, P., Le Clech, C. (2017). “L’apprentissage hybride”. Pédagogie univérsitaire. http://pedagogie.uquebec.ca/le-tableau/lapprentissage-hybride

Campuzano, J. (15 de mayo 2020). “Maestros en cuarentena: retos de la educación y las clases en línea”. Milenio. https://www.milenio.com/politica/coronavirus-mexico-educacion-cuarentena-retos-maestros

Maestras y Maestros en Casa (2020). Gobierno de México. https://segacademcb.cbachilleres.edu.mx/secciones/maestras-maestros-casa.html

Kumi-Yeboah, A. (2014, january). “Blended Learning in K-12 Schools: challenges and possibilities. ResearchGate. https://www.researchgate.net/publication/281456928_Blended_Learning_in_K-12_Schools_Challenges_and_Possibilities

Programa de las Naciones Unidas para el Desarrollo (PNUD) (2020). “Desarrollo humano y Covid-19 en México: desafíos para una recuperación sostenible”. https://www.mx.undp.org/content/mexico/es/home/library/poverty/desarrollo-humano-y-covid-19-en-mexico-.html

Real Academia Española. (2020a). “Educación”. https://dle.rae.es/educaci%C3%B3n

Real Academia Española. (2020b). “Escuela”. https://dle.rae.es/escuela?m=form

Secretaría de Educación Pública SEP. (2011a). Plan de estudios 2011. Educación Básica. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública SEP. (2011b). Programas de Estudio 2011. Guía para el maestro. Educación Básica Secundaria. Español. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública SEP. (2017a). Aprendizajes clave para la educación integral. Plan y programas de estudios para la educación básica. México: SEP.

Secretaría de Educación Pública SEP. (1 de enero del 2017b). “Oferta educativa para educación básica”. Gobierno de México. https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/oferta-educativa-para-educacion-basica

Secretaría de Educación Pública SEP. (2019). Hacia una Nueva Escuela Mexicana. Taller de capacitación. Educación Básica, ciclo escolar 2019-2020. México: Secretaría de Educación Pública. https://educacionbasica.sep.gob.mx/multimedia/RSC/BASICA/Documento/201908/201908-RSC-m93QNnsBgD-NEM020819.pdf

Secretaría de Educación Pública SEP. (22 de julio de 2020). “Boletín No. 196. Convivirán en el futuro, modelo de educación presencial y a distancia: Esteban Moctezuma Barragán”. https://www.gob.mx/sep/articulos/boletin-no-196-conviviran-en-el-futuro-modelo-de-educacion-presencial-y-a-distancia-esteban-moctezuma-barragan?idiom=es

Servín, A. (4 de julio 2020). “Hacia una educación híbrida ante la nueva normalidad”. El Economista. https://www.eleconomista.com.mx/arteseideas/Hacia-una-educacion-hibrida-ante-la-nueva-normalidad-20200704-0022.html

Silió, E. (2020, abril). “Castells prevé un próximo curso universitario con turnos rotatorios en aulas desinfectadas”. El País. https://elpais.com/sociedad/2020-04-23/castells-preve-un-proximo-curso-universitario-con-turnos-rotatorios-en-aulas-desinfectadas.html

UNESCO (2002). Aprendizajes abiertos y a distancia. Montevideo: Ediciones Trilce.

UNESCO (2020a, abril). “Coalición mundial para la educación Covid-19”. https://es.unesco.org/covid19/globaleducationcoalition

UNESCO (2020b, abril). “La educación en América Latina y el Caribe ante el Covid-19”. https://es.unesco.org/fieldoffice/santiago/covid-19-education-alc

UNICEF (2020, abril). “#Aprendo en casa. Juega y aprende con tus hijos e hijas en tiempos de Covid-19”. https://www.unicef.org/mexico/aprendoencasa-%C3%BAnete-al-reto

Published

2020-12-17

How to Cite

Gallegos de Dios, O. A. (2020). The future of in-person education in middle schools in Mexico. Sincronía, 25(79), 569–582. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/512