The Metaphor: A Poetic Universe in “La mujer”, a short story by Juan Bosch
Keywords:
Literature., Metaphor., Rhetoric., Brutality., Myth.Abstract
In Juan Bosch’s short story writing, brutality is represented through symbolic subjects that are related to the methaphorical universe described by the author. In Bosch’s narrative, its construct underlines the weak social and political structures of the Dominican Republic of the XX Century. The profound lyricism narrative in “La mujer” (The Woman), shows an adverse landscape setting which gives structural support to the plot. For example, the presence of the sun as lyrical expression trascends the characters to death. Thus, the sun represents the targeting almighty character which under the metaphor strongholds unveils the social reality of Dominican Republic. Beyond the Dominican outrage, the metaphor is based on the myth of universal transcendence.
Downloads
References
Barthes, R. (2010). Mitologías. (2ª. ed.). (Héctor Schmucler, Trad.).Ciudad de México, México: Siglo XXI.
Beristáin, H. (1988). Diccionario de retórica y poética. (2ª. ed.) Ciudad de México, México: Porrúa.
Bosch, J. (1967). Teoría del cuento. Tres ensayos. Mérida, Venezuela: Universidad de los Andes/Facultad de Humanidades y Educación.
Bosch, J. (1995). Cuentos escritos antes del exilio. (11ª. ed.) Santo Domingo, República Dominicana: Alfa y Omega.
Carcuro, R. (2005). Comentario al cuento “La mujer”. En Ángel. R. Villarini Jusino (Ed.).
Cirlot, J. E. (1969). Diccionario de símbolos. (2ª.ed.) Barcelona, España: Labor.
Durand, G. (2004). Las estructuras antropológicas del imaginario. (Víctor Goldstein, Trad.). Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Estébanez, C. D. (1999). Diccionario de términos literarios. Madrid, España: Alianza Editorial.
García, J. E. (2003). “La mujer”, un cuento de apertura y vínculo. En Miguel Collado. (Ed.). Juan Bosch, Maestro de la narrativa latinoamericana. Santo Domingo, República Dominicana: CEDIBIL.Pp.207-217.
Hillman, J. (1994). El sueño y el inframundo. En Karl Kerénry, Erich Neumann, Gershom
Incháustegui, C. (1969). Literatura Dominicana Siglo XX. En Miguel Collado (Ed.). Juan Bosch, Maestro de la narrativa latinoamericana. Santo Domingo, República Dominicana: CEDIBIL. P.216.
Lanceros, P. (2004). Al filo de un aforismo. Arquetipos y símbolos colectivos. Círculo Eranos I (Cuadernos de Eranos-Cahiers d´ Eranos). En Karl Kerénry, Erich Neumann, Gershom Scholem y James Hilman (Selec. de textos). Barcelona, España: Anthropos.Pp.415-423.
Maillard, Ch. (1992). La creación por la metáfora. Introducción a la razón- poética. Barcelona, España: Anthropos.
Menton, S. (1986). El cuento hispanoamericano. Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Neumann, E. (2004). La conciencia matriarcal. En: Kerénry, K.; Neumann, E.; Scholem, G.; y Hilman, J. Arquetipos y símbolos colectivos. Círculo Eranos I (Cuadernos de Eranos-Cahiers d´ Eranos). Barcelona, España: Anthropos.
Nietzsche, F. (2010). El nacimiento de la tragedia. Ciudad de México, México: Grupo Editorial Tomo.
Revista de Filosofía, Letras y Humanidades
Departamento de Filosofía / Departamento de Letras
e-ISSN: 11556622- --338844XX
Año XXII. Número 74 Julio-Diciembre 2018
UNIVERSIDAD DE GUADALAJARA
CENTRO UNIVERSITARIO DE CIENCIAS SOCIALES Y HUMANIDADES
Ortiz-Osés, A. (2004). Hermenéutica simbólica. En: Kerénry, K.; Neumann, E.; Scholem, G.; y Hilman, J. Arquetipos y símbolos colectivos. Círculo Eranos I (Cuadernos de Eranos-Cahiers d´ Eranos). Barcelona, España: Anthropos.
Oviedo, R. (2017). Nota tomada, en asesoría académica, sobre el cuento “La mujer”. España: Universidad Complutense de Madrid.
Paz, O. (1972). El arco y la lira. (3ª.ed.) Ciudad de México, México: Fondo de Cultura Económica.
Pichardo, C. (2008). Juan Bosch y la Canonización de la Narrativa Dominicana. Santo Domingo, República Dominicana: FUNGLODE.
Scholem y James Hilman (Selec. de textos) (1994). Arquetipos y Símbolos colectivos. Círculo Eranos I (Cuadernos de Eranos- Cahiers d´ Eranos). Barcelona, España: Anthropos. Pp.135-219.
Schopenhauer, A. (2009). El mundo como voluntad y representación. (Eduardo Ovejero y Maury, Trad.). Ciudad de México, México: Porrúa.
Valdez, D. (2010). Cuatro aspectos sobre la literatura de Juan Bosch. Santo Domingo, República Dominicana: Editora Búho.
Villegas, V. (2003). Presencia de Juan Bosch. En M. Collado (Ed.). Juan Bosch, Maestro de la narrativa latinoamericana. Santo Domingo, República Dominicana: CEDIBIL.Pp.55-66.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Amparo Reyes Velázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















