Teachins perspectives on the investigative competences training in relation to subjet programs

Authors

  • Cuauhtémoc Banderas Martínez Universidad de Guadalajara
  • Gabino Cárdenas Olivares Universidad de Guadalajara
  • María Estela Martínez Castro Universidad de Guadalajara

Keywords:

Competences., Investigation., Higher education, Communication among teachers, Vocational training

Abstract

The training for investigation is a challenge for the methodology area teachers on the higher education academic programs. The communication among the teachers is essential if seeking a collaborative work on the training and development of the investigative competences in students. The training on this type of competences is necessarily achieved on the investigation field, by accompanying the students during the conduction of their own investigations or leading the elaboration of theirs thesis to obtain an academic degree. The teachers perspectives about the aspects that they consider during the teaching for investigation are fundamental to understand the characteristics both on individual projects as on collegial projects related, in general, to the subject programs of a bachelor’s degree syllabus, and, particularly, on the investigation methodology field. The contribution of university studies to the solution of environment problems starts with involving the students on the conduction and elaboration of investigations related to their vocational training field. On this work, we expose the key aspects that the teachers consider during their academic chore for the training of investigative competences

Downloads

Download data is not yet available.

References

Banderas, C., Cárdenas, G. y Martínez, E. (2013). La investigación formativa en el plan de estudios de la licenciatura en Letras hispánicas. Apuntes para un análisis de congruencia de los programas de asignatura. Revista Lápiz-cero. n. 6 p. 60-83. Recuperado de: https://issuu.com/aliciamartinezg/docs/revista_l__piz-cero_6

Guadarrama, P. (2014). Dirección y asesoría de la investigación científica. México: NEISA.

Llano, A. (2003). Repensar la universidad: la universidad ante lo nuevo. Madrid: Ediciones Internacionales Universitarias.

Montero, A. (2009). Las competencias en educación. Competencias educativas, diseño y desarrollo del currículo en los centros. España: Guadalturia.

Moreno, M. G. (2005). Potenciar la educación. Un curriculum transversal de formación para la investigación. Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficiencia y Cambio en Educación. 3(1) pp 520-540. Consultado el 15 de noviembre de 2017 en: http://www.redalyc.org:9081/articulo.oa?id=55130152

Muñoz, J. F., Quintero, J. y Múnevar, R. A. (2014). Cómo desarrollar competencias investigativas en educación. México: NEISA.

Navío, A. (2005). Las competencias profesionales del formador. Una visión desde la formación continua. Barcelona: Octaedro.

Núñez Cortés, J. A. (2016). “El modelo competencial y la competencia comunicativa en la educación superior en América Latina”. Foro de Educación, 14(20), 467-488. doi: http://dx.doi.org/10.14516/fde.2016.014.020.023

Rojas, R. (2001). Formación de investigadores educativos. Una propuesta de investigación. México: Plaza y Valdés.

Sánchez, R. (2014). Enseñar a investigar Una didáctica nueva de la investigación en ciencias sociales y humanas. México: UNAM/IISUE.

Zabala, A. y Arnau, L. (2008). 11 ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias. Barcelona: GRAÓ.

Published

2018-06-27

How to Cite

Banderas Martínez, C., Cárdenas Olivares, G., & Martínez Castro, M. E. (2018). Teachins perspectives on the investigative competences training in relation to subjet programs. Sincronía, 22(74), 589–616. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/656

Most read articles by the same author(s)