Mexican prototypes and the migratory conflict in the film Coco, by Walt Disney

Authors

Keywords:

Hegemonic sign, Semantic nucleus., Identity., Border., Iillegal.

Abstract

In the present paper, we propose to analyze a filmic text that, supposedly, was created for a children’s audience, it is the recent Walt Disney’s work Coco (2017), by directors Lee Ulrich and Adrian Molina. We will be guided by sociosemiotic notions and the critical analysis of discourse in order to study certain semantic marks related to the migratory phenomenon that is recorded along the border between Mexico and the United States. These semantic marks, due to their constant presence in other texts and situations, are assumed to be prototypical. According to the above, far from “paying tribute” to Mexican culture, Coco stigmatizes certain practices of that culture. The “media machine” with which Disney supports this product allows the “naturalization” of such prototypical vision.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anderson, B. (1997). Comunidades imaginadas. Reflexiones sobre el origen y la difusión del nacionalismo. México: Fondo de Cultura Económica.

BBC Mundo (2016). 10 frases de Donald Trump sobre México y los mexicanos que ‘le ponen picante’ a su reunión con Enrique Peña Nieto. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-37231890

Baron-Cohen, S. (2010). La teoría de la concordia en el emparejamiento. En J. Brockman (Ed.), Mente (pp. 193-202), Barcelona: Crítica.

Churchland, P. S. (2012). El cerebro moral. Lo que la neurociencia nos cuenta sobre la moralidad. Barcelona: Paidós.

Coria, J. F. (2017). Coco, un brillante homenaje a México. https://www.eluniversal.com.mx/espectaculos/cine/coco-un-brillante-homenaje-mexico

Crespo, M. V. (2014). “Polisemia y política del concepto de frontera”. En H. Crespo, L. G. Morales y M. A. Navarro (coords.), En torno a fronteras e intelectuales. Conceptualizaciones, itinerarios y coyunturas institucionales (pp. 15-27). México: Ítaca-UAEM.

Cros, E. (1986). Literatura, ideología y sociedad. Madrid: Gredos.

Díaz del Castillo, B. (1983). Historia verdadera de la conquista de la Nueva España. México: Patria.

Dorfman, A. y Mattelart, A. (2013). Para leer al Pato Donald: comunicación de masas y colonialismo. México: Siglo XXI.

Mattelart, A. (1979). La cultura como empresa multinacional. México: Era.

Mena, R. (2016). Coco, la nueva película con homenaje a México. http://elhispanonews.com/coco-la-nueva-pelicula-con-homenaje-mexico-2/

Meseguer, A. (2017). ‘Coco’, el precioso homenaje de Pixar a México que te emocionará. https://www.lavanguardia.com/cultura/20171129/433267304433/coco-precioso-homenaje-pixar-mexico.html

Morales, A. (2015). Imágenes e ideología. Ensayos sobre muralismo y cine. Morelia (México): UMSNH.

Propp, V. (1999). (1999). Morfología del cuento. México: Colofón.

Ramón, E. (2017). ‘Coco’, el homenaje de Disney-Pixar a México en tiempos de Trump. http://www.rtve.es/noticias/20171121/coco-homenaje-disney-pixar-mexico-tiempos-trump/1637361.shtml

Rozat, G. (2010). Indios imaginarios e indios reales en los relatos de la Conquista de México. Veracruz (México): Universidad Veracruzana.

Salinas, R. (2018). ‘Coco’, un homenaje a México. https://www.elfinanciero.com.mx/opinion/ricardo-salinas-pliego/coco-un-homenaje-a-mexico

Ulrich, L. (2017). Coco [DVD]. Emeryville (USA): Disney-Pixar.

Wodak, R. (2003). “De qué trata el análisis crítico del discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos”. En R. Wodak y M. Meyer (comps.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 17-34). Barcelona: Gedisa.Meseguer, A. (2017). ‘Coco’, el precioso homenaje de Pixar a México que te emocionará. https://www.lavanguardia.com/cultura/20171129/433267304433/coco-precioso-homenaje-pixar-mexico.html

Morales, A. (2015). Imágenes e ideología. Ensayos sobre muralismo y cine. Morelia (México): UMSNH.

Propp, V. (1999). (1999). Morfología del cuento. México: Colofón.

Ramón, E. (2017). ‘Coco’, el homenaje de Disney-Pixar a México en tiempos de Trump. http://www.rtve.es/noticias/20171121/coco-homenaje-disney-pixar-mexico-tiempos-trump/1637361.shtml

Rozat, G. (2010). Indios imaginarios e indios reales en los relatos de la Conquista de México. Veracruz (México): Universidad Veracruzana.

Salinas, R. (2018). ‘Coco’, un homenaje a México. https://www.elfinanciero.com.mx/opinion/ricardo-salinas-pliego/coco-un-homenaje-a-mexico

Ulrich, L. (2017). Coco [DVD]. Emeryville (USA): Disney-Pixar.

Wodak, R. (2003). “De qué trata el análisis crítico del discurso (ACD). Resumen de su historia, sus conceptos fundamentales y sus desarrollos”. En R. Wodak y M. Meyer (comps.), Métodos de análisis crítico del discurso (pp. 17-34). Barcelona: Gedisa.

Published

2020-12-17

How to Cite

Morales Campos, A. (2020). Mexican prototypes and the migratory conflict in the film Coco, by Walt Disney. Sincronía, 25(79), 475–498. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/507