The literary space within the fictional construction of a philosophical poetics, from the ontological and phenomenological method. The divergent fictional writing of Stanislaw Lem
Keywords:
Literary Space, Ontology., Phenomenology., Science Fiction, Poetic Philosophy.Abstract
In the literature of science fiction is evident a type of ontology and epistemology that suggesting the review of a literary space, like essential category through in settings poetic philosophy, within the narrative proposal Stanislaw Lem. From this approach, science fiction is constituted like an essential aesthetic position for thinking the space in human experience. Thus the spaces seen from this literature allows at the reader establish new links of significance, to expand the analytical and critical approaches of own reality and the world of reference.
Downloads
References
Aínsa, F. (2006). Del topos al logos: propuestas de geopoética. Madrid: Iberoamericana.
Albaladejo, T. (1986). Teoría de los mundos posibles y macroestructura narrativa: análisis de las novelas . Alicante: Universidad de Alicante.
Asimov, I. (1981). Sobre la ciencia ficción. Barcelona: Edhasa.
Austin, J. L. (1995). Cómo hacer cosas con palabras. Barcelona: Paidos.
Bachelard, G. (2005). El agua y los sueños: Ensayo sobre la imaginación de la materia (Vol. 18). México: Fondo de Cultura Económica.
Bachelard, G. (2012). La poética del espacio. México: Fondo de Cultura Económica.
Blanchot, M. (1990). La escritura del desastre. Caracas: Monte Ávila.
Bachelard, G.(1992). El espacio literario. Barcelona: Paidós.
De Towarnicki, F., & Palnier, J. M. (1969). “Conversación con Heidegger”. L´Express, 60-61.
Debord, G. (2002). La sociedad del espectáculo. (J. L. Pardo, Trad.) Valencia: Pre-Textos.
Dolezel, L. (1999). Estudios de poética y teoría de la ficción. Murcia: Universidad de Murcia.
Duque, F. (1995). El mundo por dentro: Ontotecnología de la vida cotidiana. Barcelona: Serbal.
Heidegger, M. (1975). La pregunta por la cosa. Buenos Aires: Alfa Argentina.
Heidegger, M.(1987). Del camino al habla. Barcelona: Serbal.
Heidegger, M.1994). Construir, Habitar y Pensar. Conferencias y artículos. (E. Barjau, Trad.) Barcelona: Serbal.
Heidegger, M. (1996). El origen de la obra de arte. Caminos de bosque. Madrid: Alianza.
Heidegger, M. (1998). Ser y tiempo. (J. E. Rivera, Trad.) Santiago de Chile: Universitaria.
Heidegger, M., & Ackermann, Á. (1993). Introducción a la metafísica. Barcelona: Gedisa.
Heidegger, M., & Gabas Pallás, R. (2005). ¿Qué significa pensar? Buenos Aires: Trotta.
Heidegger, M., & Gutiérrez Girardot, R. (1970). Carta sobre el humanismo. Taurus: México.
Holderlin, F. (1977). Poesía Completa. Tomo I.Barcelona: Ediciones
Lem , S. (1946). El hospital de la transfiguración. (J. Bardzinska, Trad.) Madrid: Impedimenta.
Lem , S. (1973). On the Structural Analysis of Science Fiction. http://www.depauw.edu/sfs/backissues/1/lem1art.htm Recuperado el 01 de Mayo de 2016.
Lem , S. (1975). El congreso de futurología. Barcelona: Barral Editores.
Lem , S. (1977). Fábulas de robots. Barcelona: Punto Omega ediciones Guadarrama.
Lem , S. (1979). Ciberiada. (M. Jadwiga, Trad.) Barcelona: Bruguera.
Lem , S. (1986). Microworlds: Writings on Science Fiction and Fantasy. New York: Harvest Books.
Lem , S. (1986). Valor imaginario. Barcelona: Bruguera.
Lem , S. (1987). Concerning what Kind of Speech Act a poem is (Trad. esp.: Consideraciones sobre qué tipo de acto de habla es un poema). Madrid: Mayoral J.A.
Lem , S. (1991). Fiasco. Barcelona: Alianza.
Lem , S. (1999). Paz en la tierra. (G. Bak, Trad.) Madrid: Cátedra.
Lem , S. (2001). Solaris. Barcelona: Minotauro.
Lem , S. (2005a). Diario de las estrellas. Barcelona: Alianza.
Lem , S. (2005b). Provocación. (J. Bardzinska, & K. Dubla, Trads.) Madrid: Funambulistas.
Lem , S. (2005c). Relatos del piloto Pirx. Barcelona: Alianza.
Lem , S. (2006). El castillo alto. Madrid: Funambulista.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Alejandro López Chacón, Nelson Piraquive Betancourt and Ingrid Ruiz Parra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















