Male dominance and male violence in the short stories of Inés Arredondo: an approach
Keywords:
Inés Arredondo, Literature., Violence., Male dominance., Women’s conditionAbstract
Acclaimed by several critics, the work of Inés Arredondo is deeply embedded by the prevalence of a feminine vision. However, very few literary studies have addressed the topics of violence and male dominance suffered by Arredondo’s female characters. Nonetheless, as this paper will demonstrate, violence against women, real or symbolic, exercised by men or even to a greater extend, by a phalocentric culture, is a recurrent theme in Arredondo’s stories, where it possible to become aware, in a lucid and pessimistic manner, of the realities of the condition of women and, to a greater extent, of our relation with the Other, which, at the same time, brings to light the phalocentric “order” that structures and governs the universes in which the author’s characters evolve. We do hope that by identifying said “order” in a critical manner will help us offer new elements to analyze Arredondo’s stories in greater detail in future researches.
Downloads
References
Albarrán, C. (2000). Luna menguante: vida y obra de Inés Arredondo. México: Ediciones Casa Juan Pablos.
Arenas, R. (2002). La pareja y la mirada transgredida en ‘Mariana’ de Inés Arredondo. En Labastida, J. (Ed.), Inés Arredondo. México: Siglo veintiuno editores.
Arredondo, I. (2002a). La señal. En Labastida, J. (Ed.), Inés Arredondo. México: Siglo veintiuno editores.
Arredondo, I. (2002b). Los espejos. En Labastida, J. (Ed.)., Inés Arredondo. México: Siglo veintiuno editores.
Arredondo, I., Río subterráneo. En Labastida, J. (Ed.). (2002c), Inés Arredondo. México: Siglo veintiuno editores.
Bartra, R. (2003). La jaula de la melancolía. Identidad y metamorfosis del mexicano. Mexico: Grijalbo.
Bourdieu, P. (2007), La dominación masculina. Barcelona: Editorial Anagrama.
Bradu, F. (1987). La escritura subterránea de Inés Arredondo. En Señas particulares: escritora. México: Fondo de Cultura Económica.
Butler, J. (2005). Trouble dans le genre. Paris: Éditions La Découverte.
Corral, R. (2002). Inés Arredondo: la dialéctica de lo sagrado. En Labastida, J. (Ed.). (2002), Inés Arredondo. México: Siglo veintiuno editores.
Debord, G. (1996). La Société du spectacle. Paris: Editions Gallimard.
Diccionario del español usual en México (2002). México: El Colegio de México.
Domínguez, C. (1996). Antología de la narrativa mexicana del siglo XX, t. 2. México: Fondo de Cultura Económica.
Garza, A. (2001). La(s) representación(es) de la subjetividad femenina a través del palimpsesto en ‘La sunamita’ y ‘Estío’ de Inés Arredondo. The Rocky Mountain E-Review of Languages and Literature. 55.1. Obtenido el 12 de diciembre de 2012 de http://www.rmmla.org/assets/docs/Journal-Archives/2000-2009/55-1-2001agarzaa.pdf
Labastida, J. (Ed.). (2002), Inés Arredondo (4ta edición). México: Siglo veintiuno editores.
Lacan, J. (1978), Le moi dans la théorie de Freud et dans la technique de la psychanalyse, Paris: Éditions du Seuil.
Machillot, D. (2013). Machos y machistas: historia de los estereotipos mexicanos. México: Planeta.
Machillot, D. (2006). Visions féminines de la domination masculine ? Genre et écriture dans l’oeuvre d’Inés Arredondo. (Tesis de maestría inédita, Université de Poitiers).
Martínez, M. (2004). La aventura trágica en Inés Arredondo. Revista Casa del Tiempo mayo 2004. Obtenido el 15 de enero de 2011 de http://www.difusioncultural.uam.mx/revista/mayo2004/mabelmartinez.html
Monsiváis, C. (2006). Imágenes de la tradición viva. México: UNAM/Fondo de Cultura Económica.
Monsiváis, C. (2004). Escenas de pudor y liviandad. México: Debolsillo.
Paredes, A. (1990), Figuras de la letra. México: UNAM.
Paz, O. (1998). El laberinto de la soledad (5ta ed.). México: Fondo de Cultura Económica, 1998.
Pérez, A. (1988). La anulación del yo en “La Sunamita”. Semiosis, no. 20, 1988
Ramírez, S. (2004). El mexicano, psicología de sus motivaciones. México: Ediciones Debolsillo.
Ramos, S. (1934). El perfil del hombre y la cultura en México. México: Imprenta Mundial
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Didier Machillot

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















