Mysticism of the True Precolumbian Artist.

Authors

  • Humberto Ortega-Villaseñor Universidad de Guadalajara
  • Tibor Máhrik Universidad El Filósofo de Nitra

Keywords:

Mysticism, True artista, Initiatic process, Spiritual transformation, Flor y canto

Abstract

Mexican people are deeply mystical. To study in depth the path of its pre-Columbian artists is significant because it demands also an epistemological complex challenge requiring flexible structures firmly established, the meeting of various disciplines and a holistic special approach to historical phenomena. The way of the true artist was then a hard and long process, with dyes of an initiatic process. He ought to walk an extended distance in order to developing into an exceptional being that combined awareness of the Master, the world, nature and knowledge itself. Someone who goes through many thresholds before metamorphosing into a genuine artist. One, capable of dialoguing with God and his own self to become a magician, a shaman, a being powerful enough to transmute the word or matter.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Charan-Sing, M. (2001). Introducción del libro Cartas Espirituales, Baba Jaimal Sing Ji, Radha Soami Satsang Beas, Málaga, España.

Da-Vinci, L. (1980), Tratado de pintura, 3ra ed., edición preparada por Ángel González García, Editora Nacional, Madrid.

Elíade, M. (1984). Prefacio del libro El Universo de Quetzalcóatl, Laurette Séjourné, Fondo de Cultura Económica, México, D.F., c1962, pp. VII-X.

Garibay, Á. M. (1965). Poesía Náhuatl II. Cantares mexicanos. Manuscrito de la Biblioteca Nacional de México.

Primera parte. UNAM. Colección Fuentes indígenas de la cultura náhuatl, Paleografía, versión, introducción y notas explicativas de Ángel María Garibay. México.

González, O. I. (1991), The Jade Lords, S/E, Coatzacoalcos, Veracruz.

Hernández, V. M. (2004). “Ángel María Garibay Kintana: La vida sencilla”, en El pensamiento latinoamericano del siglo XX ante la condición humana. Alberto Saladino García (coordr.) Versión digital a cargo de José Luis Gómez-Martínez, Disponible en línea: http://www.ensayistas.org/critica/generales/C-H/mexico/garibay.htm. (Consulta 2 de mayo, 2013).

León-Portilla, M. (1983). Los antiguos mexicanos a través de sus crónicas y cantares, 6ta reimp. FCE, México, c1961.

Melgar, J. M. (1869). “Primer reporte sobre un artefacto Olmeca”, en Seminario Ilustrado, México, D.F.

Morales, A. (2001-2002). “La creación de imágenes en la cultura maya”, Estudios Mesoamericanos, Núms. 3-4, enero 2001-diciembre 2002.

Navalón, N.; Mañas, A. & Cháfer, T. (2017). “Heroines in a Misogynistic Society. Teresa of Jesus Barricaded in the Mansion. Mysticism in Contemporary Art”, BRAC - Barcelona Research Art Creation , Vol. 5, No. 1, February 2017, pp. 17-44.

Porter, S. & Robinson, J. C. Hermeneutics, Eerdmans Publishing Co., Grand Rapids, 2011, pp.4-6.

Ros, C. (2011). Teresa de Jesús, esa mujer, Madrid: San Pablo.

Séjourné, L. (1984). El Universo de Quetzalcóatl, Fondo de Cultura Económica, México, D.F., c1962.

Tamayo, D. A. & Zapata, G. (2016) “Aportes psicológicos experimentales y neurobiológicos al estudio de la experiencia mística religiosa”, Revista Katharsis, Institucion Universitaria de Envigado, Colombia, N° 19, julio-diciembre 2016, pp. 169-198.

Van-Sertima, I. (1976). They Came Before Columbus. Random House.

Xu, H. M. (1996). Origin of the Olmec Civilization, University of Central Oklahoma Press.

Published

2018-06-27

How to Cite

Ortega-Villaseñor, H., & Máhrik, T. (2018). Mysticism of the True Precolumbian Artist. Sincronía, 22(74), 14–28. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/625

Most read articles by the same author(s)