Phenomenological reflections: beyond the technification of tourism and marketing
Keywords:
Heidegger, Essence, Think, Know., To project.Abstract
The essence is nothing other than, in addition to being a phenomenological act, it is the interpretation and mental exercise. This exercise answers what makes tourism tourism? And what makes marketing be marketing? The aim is to try out the essence of tourism and marketing from phenomenological reflections. The phenomenological method is the study of intentional analysis, as an intuitive and reflective act. The essence of tourism and marketing, as well as of anything, is not limited to its mere purpose or utility, that is, it exceeds the sine que non conditions of the thing.
Downloads
References
Alvarado, L. (2013). Brainketing. En: Alvarado, L., Brainketing. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas. Perú. https://repositorioacademico.upc.edu.pe/bitstream/handle/10757/550871/Brainketing-Repos.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ardley, B. (2011). Marketing theory and critical phenomenology: Exploring the human side of management practice. Marketing Intelligence & Planning. (29). 628-642. 10.1108/02634501111178668.
Arias, E., Castillo M. y Panosso Netto, A. (2012) Análisis de las visiones del Turismo en México. En: Revista Turismo em Análise. 23(2) 286-307. https://www.researchgate.net/publication/279668065_Analisis_de_las_Visiones_del_Turismo_en_Mexico
Arias, E. (2015) La experiencia existencial como modo de interpretación del turismo. En Revista Hospitalidade, XII(2) 586-599. https://www.revhosp.org/hospitalidade/article/view/598
Altamira, R. y Muñoz, X. (2007) El turismo como motor de crecimiento económico. Anuario Jurídico y Económico Escurialiense, XL 677-710. file:///C:/Users/cernn/AppData/Local/Temp/Dialnet-ElTurismoComoMotorDeCrecimientoEconomico-2267966.pdf
Audi, R. (2004) Diccionario Akal de Filosofía. España: Akal.
Bauman, Z. (2007) Vida de consumo. México: Fondo de Cultura Económica.
Carranza, C. (2020). La esencia de la mercadotecnia. En: Kiwi! D.S. https://kiwiids.com/la-esencia-de-la-mercadotecnia/#:~:text=La%20mercadotecnia%20es%20la%20creaci%C3%B3n,de%20alg%C3%BAn%20producto%20o%20servicio.
Castillo, E., Vázquez, E. y Martínez, F. (2016) Aproximacion al “turismo Consciente”, una propuesta ecuatoriana. En: Memoria del X Citurdes Congreso internacional de Turismo Rural y Desarrollo Sostenible, 567-584. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6122111
Cohen E. (1979) A Phenomenology of Tourist Experience. En: Sociology 13(2) 179-201. DOI: 10.1177/003803857901300203
Cohen E. (2018) The philosophical, ethical and theological groundings of tourism – an exploratory inquiry. En: Journal of Ecotourism. 359-382. https://doi.org/10.1080/14724049.2018.1522477
Comic, D. K. (1989), Tourism as a subject of philosophical reflection. The Tourist Review. 44(2) 6-13. https://doi.org/10.1108/eb058016
Deleuze, G. (1999) Conversaciones. España: Ed. Pre-textos.
Fits (2014) La esencia del Turismo: Sostenibilidad, emprendimiento, innovación social… eso y mucho más en Fits Chile. https://ecosostenibleconsultora.wordpress.com/2014/09/24/la-esencia-del-turismo-sostenibilidad-emprendimiento-innovacion-social-eso-y-mucho-mas-en-fits-chile/
García, F. (2015). ¿Qué es en esencia el marketing y para qué sirve realmente? En: Las cuatro pes, marketing para todos. http://lascuatropes.com/2015/05/17/que-es-marketing-para-que-sirve/
Gisolf, M. (2020) La fenomenología y el turismo. En Turismo y Teoría. http://www.tourismtheories.org/?p=1530&lang=es
Hartmann, N. (1934) Fundamentos de la ontología. México: F. C. E.
Heidegger, M. (1955) Serenidad. Ed. Tekne. Argentina. http://gorla.com.ar/DIVAGUES/Serenidad%20Heidegger/Serenidad.pdf
Heidegger, M. (1994) La pregunta por la técnica. España: Del Serval.
Heidegger, M. (2003) Filosofía, ciencia y técnica. Chile: Universitaria.
Heidegger, M. (2012) Ser y tiempo. España: Trotta.
Ighina, C. (2018) Turismo, tiempo libre y ocio espiritual. Comercio y Justicia. https://comercioyjusticia.info/opinion/turismo-tiempo-libre-y-ocio-espiritual/
Kotler, P. y Keller K. (2012) Dirección de marketing. México: Pearson Educación.
Kotler, P.; Bowen, J. T.; Makens, J. y Baloglu, S. (2017). Marketing for Hospitality and Tourism. Boston, MA: Pearson Education. https://digitalscholarship.unlv.edu/hotel_fac_articles/120/
Lara, E., Ocaña, A., Gracia, G., Aguirre, S. (2018) Uso de la fenomenología en la creación de estrategias de comunicación turística para la ciudad de Guayaquil. En: Espirales Revista Multidisciplinaria de Investigación Científica. http://www.revistaespirales.com/index.php/es/article/view/646/html#_ftn1
López-Pinto, B. (2001) La esencia del marketing. Barcelona: Edicions UPC.
Martos, L. (2015) Marketing en el sector turístico. España: Síntesis.
MacCannell, D. (1976) The tourist: A new theory of the leisure class. Schoken Books, published by arrangement with the University of California Press. New York.
McCarthy J. y Perreault, W. (2011). Marketing: planeación estratégica, de la teoría a la práctica. Colombia: McGraw-Hill.
Merleau-Ponty, M. (1994) Fenomenología de la percepción. España: Planeta-Agostini.
Panosso, A. (2008) Filosofía del Turismo: teoría y epistemología. México: Trillas.
Panosso, A. (2009) What is tourism? Definitions, Theoretical Phases and Principles. En: Tribe, J. Philosophical Issues in Tourism. Channel View Publications. UK.
Papadopoulos, S. (1987), “Strategic marketing techniques in international tourism. International Marketing Review. 4(2). 71-84. https://doi.org/10.1108/eb008331
Parra, M. y Beltrán, M. (2016) Estrategias de marketing para destinos turísticos. Ed. Eumed. http://www.eumed.net/libros/libro.php?id=1560
Pernecky, T. y Jamal, T. (2010) (Hermeneutic) Phenomenology in tourism studies. En: Annals of Tourism Research. 37(4) 1055-1075 https://doi.org/10.1016/j.annals.2010.04.002
Priestman S. y Smith A. (2018). Why repulsion is the secret to modern marketing. En: Campaing. https://www.campaignlive.com/article/why-repulsion-secret-modern-marketing/1455777
Ruiz, M. (2006) Reflexiones sobre el ocio como esencia y práctica del turismo. En: OcioGune 2006: el ocio en las disciplinas y áreas de conocimiento: comunicaciones. Aguilar, E. y Rubio, I. (Coords.) España: Universidad de Deusto = Deustuko Unibertsitatea.
San Martín, J. (2002) La estructura del método fenomenológico. Universidad Nacional de Educación a Distancia. Ed. Aula Abierta. España. Disponible en https://www2.uned.es/dpto_fim/profesores/JSM/RepositorioCV_JSM/Libros/5_21_Laestructuradelmetodofenomenologico.pdf
Sartre, J.-P. (1989). El ser y la nada. México: Alianza Universidad/Losada.
Scheler, M. (2011) La esencia de la filosofía y la condición moral del quehacer filosófico. España: Encuentro.
Szarycz, G. (2009) Some issues in tourism research phenomenology: a commentary. En: Current Issues in Tourism. (12) 47-58. https://doi.org/10.1080/13683500802279949
Tejeda, L. (2017) Identidad debe ser la esencia del turismo. En: Listin Diario. Disponible en https://listindiario.com/economia/2017/09/20/483134/identidad-debe-ser-la-esencia-del-turismo
Tribe, J. (2009) Philosophical issues in tourism. Channel view publications. UK.
Waldenfels, B. (2017) Fenomenología de la experiencia en Edmund Husserl. En: Areté Revista de Filosofía. 29(2) 409-426. http://dx.doi.org/10.18800/arete.201702.008
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Esteban Arias Castañeda y Roberto Mexía Valenzuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















