Students' opinion on the usefulness of subjects related to Linguistics in the first year of Translation and Interpretation degree.
Keywords:
Attitude., Linguistics., Motivation., Translation.Abstract
Research on attitudes towards the learning of a certain subject now stands as a scalable analysis tool that allows for improvements in the didactic approach in a precise way and adjusted to the particularities of teaching. This paper is an exploratory and descriptive study that aims to investigate the attitudes of students from the different itineraries of the first year of the Degree in Translation and Interpretation (TeI) at the University of Córdoba towards various subjects related to linguistics. Four groups of students with a different formative profile are enrolled in this subject. Specifically, this study focuses on analysing the affective component of the attitude through the evaluation of the usefulness given by the students to these subjects. This evaluation was carried out through a survey conducted in two different periods, before and after the teaching of the subject. The results suggest the need to reconsider certain issues within the subject, since the main differences in the opinion of usefulness and the assessments of the subjects could match the variety of socio-professional and academic motivations of the students.
Downloads
References
Abellán, C. M. A. (2017). Actitudes hacia la igualdad de género en una muestra de estudiantes de Murcia. Revista Complutense de Educación, 28(1), 45-60. doi: http://dx.doi.org/10.5209/rev_RCED.2017.v28.n1.48715
Allport, G. (1935). Attitudes. En C. Murchison (Ed.), Handbook of Social Psychology (p. 798-844). Worcester: Clark University Press.
Arnold, J. (2019). Autonomía y motivación. En J. Muñoz-Basols; E. Gironzetti & M. Lacorte (Eds.). The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2 (pp. 26-37). London: Routledge. doi: http://dx.doi.org/10.4324/9781315646169-3.
Attardo, S. & Brown, S. (2005). What's the use of linguistics? Pre-service English teachers' beliefs towards language use and variation. Applied Linguistics and Language Teacher Education, 4, 91-102. http://dx.doi.org/10.1007/1-4020-2954-3_6.
Auzmendi, E. (1992). Las actitudes hacia la matemática estadística en las enseñanzas medias y universitarias. Bilbao: Mensajero.
Briñol, P., Falces, C. & Becerra, A. (2007). Actitudes. En F. Morales; E. Gaviria; M. C. Moya & M. I. Cuadrado (Eds.), Psicología Social (p. 457-490). Madrid: McGraw-Hill.
Comas, C., Martins, J. A., Nascimento, M. M. & Estrada, A. (2017). Estudio de las Actitudes hacia la Estadística en Estudiantes de Psicología. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 31(57), 479-496. doi: http://dx.doi.org/10.1590/1980-4415v31n57a23.
Estrada, A. (2007). Actitudes hacia la Estadística: un estudio con profesores de Educación Primaria en formación y en ejercicio. En M. Camacho; P. Flores & M. P. Bolea (Eds.), Investigación en Educación Matemática XI (p. 121-140). La Laguna: SEIEM.
Foss, D. H. & Kleinsasser, R. C. (1996). Preservice elementary teachers’ views of pedagogical and mathematical content knowledge. Teaching and teacher Education, 12(4), 429-442. doi: http://dx.doi.org/10.1016/0742-051X(95)00049-P.
Fuentes, L., Errázuriz, M. C., Davison, O. A. & Cocio, A. (2019). Validación de una encuesta de actitudes de lectura en estudiantes de educación básica. Literatura y lingüística, (39) 225-250. doi: http://dx.doi.org/10.29344/0717621X.39.2012.
Gómez-Chacón, I. M. (2016). Métodos empíricos para la determinación de estructuras de cognición y afecto en matemáticas. En J. A. Macías et al. (Eds.), Investigación en Educación Matemática XX (p. 93-114). Málaga: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.
Hanna, S. F. (2009). Exploring MA students’ attitudes to translation theory and practice. The sign language translator and interpreter, 3(2), 141-155.
Heinemann, P. (1980). Pedagogía de la comunicación no verbal. Barcelona: Herder
López, W. O. F. & Auzmendi-Escribano, E. (2018). Actitudes hacia las matemáticas en la enseñanza universitaria y su relación con las variables género y etnia. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 22(3), 231-251.
Marbá-Tallada, A. & Márquez, C. (2010). ¿Qué opinan los estudiantes de las clases de ciencias? Un estudio transversal de sexto de primaria a cuarto de ESO. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 19-30.
Marquès, P. (2001). Didáctica. Los procesos de enseñanza y aprendizaje. La motivación. Barcelona: Departamento de Pedagogía Aplicada, Facultad de Educación, UAB.
Meneses-Benítez, G. (2007). Universidad: NTIC, interacción y aprendizaje. Edutec. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (29), 49-58. Doi: http://dx.doi.org/10.21556/edutec.2006.20.518.
Minera-Reyna, L. E. (2010). La motivación y las actitudes de aprendizaje del E/LE en los estudiantes no hispanistas de la Universidad LMU de Múnich. Revista Nebrija de Lingüística Aplicada a la Enseñanza de Lenguas, (8), 42-80.
Moreno, A. E., Rodríguez, J. V. R. & Rodríguez, I. R. (2018). La importancia de la emoción en el aprendizaje: propuestas para mejorar la motivación de los estudiantes. Cuaderno de pedagogía universitaria, 15(29), 3-11.
Pinilla-Herrera, A. & Cohen, A. (2019). Estilos y estrategias de aprendizaje. En J. Muñoz-Basols; E. Gironzetti & M. Lacorte (Eds.), The Routledge Handbook of Spanish Language Teaching: metodologías, contextos y recursos para la enseñanza del español L2 (p. 38-51). London: Routledge. doi: http://dx.doi.org/10.4324/9781315646169-4.
Pinto, M., Gálvez, C. & Dijk, T. V. (2018). Análisis documental de contenido: procesamiento de información. Madrid: Síntesis.
Ramos, R. T. & Gómez, N. N. (2019). La influencia del docente sobre la motivación, las estrategias de aprendizaje, pensamiento crítico de los estudiantes y rendimiento académico en el área de Educación Física. Psychology, Society, & Education, 11(1), 137-150.
Sabra, Y. (2018). The Importance of Linguistic Knowledge to Translators-to-be: The Lebanese Higher Education Context. International Journal of Social Sciences & Education, 8(4), 109-118.
Smith, M. (2019). Las emociones de los estudiantes y su impacto en el aprendizaje: Aulas emocionalmente positivas. Madrid: Narcea Ediciones.
Traver-Martí, J. A. & Ferrández-Berrueco, R. (2016). Construcción y validación de un cuestionario de actitudes hacia la innovación educativa en la universidad. Perfiles educativos, 38(151), 86-103. doi: http://dx.doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2016.151.54917.
Van Aalderen-Smeets, S. & van der Molen, J.W. (2013). Measuring primary teachers’ attitudes toward teaching science: Development of the Dimensions of Attitude toward Science (DAS) Instrument. International Journal of Science Education, 35(4), 577-600. doi: http://dx.doi.org/10.1080/09500693.2012.755576.
Zampieron, A., Corso, M. & Frigo, A. C. (2010). Undergraduate nursing students' attitudes towards organ donation: a survey in an Italian university. International nursing review, 57(3), 370-376. doi: http://dx.doi.org/10.1111/j.1466-7657.2010.00806.x.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristina Rodríguez Faneca y Sergio Rodríguez Tapia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















