Some reflections on teaching philosophy The nature of philosophy
Keywords:
philosophy teachingAbstract
The article offers a critical reflection on the teaching of philosophy in Mexico within the framework of competency-based educational models promoted by international organizations such as the OECD and WTO. The author’s objective is to argue that this paradigm—focused on productivity and labor competitiveness—is unsuitable for the humanities, as it reduces education to performance and neglects the development of critical and reflective thinking. The methodology follows an analytic, reflective, and philosophical-pedagogical approach, grounded in the review of educational policies and institutional programs (RIEMS, SEP, SEMS-UdeG) and the comparative analysis of evaluation and teaching models. López Salas also draws on theoretical perspectives (Freire, Villoro, Piaget, Fullat) to examine the epistemological limitations of the competency framework. The scope of the study lies in reaffirming philosophy’s formative value as a critical and emancipatory practice that teaches individuals to “think about thinking.” The author concludes that philosophy must resist utilitarian or market-driven purposes and maintain its role as a cornerstone of humanistic and integral education.Downloads
References
Altarejos, Francisco y Naval, Concepción; (2007): Filosofía de la educación; Navarra, Ed. Eunsa.
Cabero, Julio; (2001): Tecnología educativa. Diseño y utilización de medios en la enseñanza; Barcelona; Ed. Paidós.
Changeux, Jean-Pierre; (2005): El hombre de verdad; México; FCE; Trad. Virginia Aguirre.
Changeux, Jean-Pierre(2010): Sobre lo verdadero, lo bello y el bien. Un nuevo enfoque nueronal; Madrid; Ed. Katz; Trad. Julia Bucci.
Dennett, Daniel; (2004): Tipos de mente; Madrid; Ediciones Debate.
Diaz Barriga, Ángel; (2008): Ensayos sobre la problemática curricular; México; Ed. Trillas.
Freire, Paulo; (2007): La educación como práctica de la libertad; México; Ed. Siglo XXI; Trad. Lilién Ronzon.
Fullat, Octavi; (2000): Filosofía de la Educación. Madrid; Ed. Síntesis.
______________ (2000): Filosofía de la educación. Paideia; Barcelona; Ed. CEAC.
Gimeno Sacristan, José Y Otros; (2008): Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? Madrid; Ediciones Morata.
Passmore, John; (1983): Filosofía de la enseñanza; México; FCE.
Peters, R. S.; (2004): Filosofía de la educación; México; FCE; Trad. Francisco González Aramburo.
Piaget, Jean; (1979): Los datos genéticos; en PIAGET, Jean: Tratado de Lógica y Conocimiento Científico. Epistemología de las Matemáticas; Buenos Aires, Ed. Paidós; Trad. M. M. Prelooker.
Romero Morett, Miguel Agustín y Romero Morett, Martín G.; (1999): El desarrollo de competencias en la nueva economía global; Guadalajara; Ed. CUCEA - U. de G.
Romero Morett, Miguel Agustín; (2006): Desarrollo de habilidades filosóficas. Un estudio comparativo y transdisciplinar en el campo educativo; Guadalajara; Ed. CUCSH - U. de G.
Sarramona, Juame; (2000): Teoría de la educación. Reflexión y norma pedagógica; Barcelona; Ed. Ariel Educación.
Sems-UdeG.; (2008): Bachillerato general por competencias del sistema de educación media superior de la Universidad de Guadalajara; Guadalajara; Ed. SEMS-U. de G.
Vargas Lozano, Gabriel (compilador); (2011): La situación de la filosofía en la educación media superior; México; Ed. Torres Asociados.
Villa, Aurelio y Poblete, Manuel (Directores); (2008): Aprendizaje basado en competencias. Una propuesta para la evaluación de las competencias genéricas. Bilbao; Ediciones mensajero-Universidad de Deusto.
Villoro, Luis; (2007): El concepto de ideología y otros ensayos; México; FCE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Jesús López Salas

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















