The brief forms of Denevi, Blaisten and Amable in the key of fragmentation and discontinuity
Keywords:
Fragment, Genre, Fractal, Marco Denevi, Isidoro Blaisten, Hugo Wenceslao AmableAbstract
This article presents a problematization before the notion of fragment / fragmentation in the literature. We arrived at two possible entries to this topic: the fragment as a genre or "literary absolute" and as "event" or "fractal". For this we approach the theoretical readings of Barthes, Blanchot, Lacoue-Labarthe and Nancy in light of the short productions of the Argentine writers Marco Denevi, Isidoro Blaisten and Hugo WenceslaoAmable. This work is part of the advances in research on the short forms in the last mentioned authors, within the framework of the doctoral thesis that we are going through.
Downloads
References
Amable, H. W. (1980). Las figuras del habla misionera. Posadas: Editorial Universitaria,
Amable, H. W. (2018). Historietas literarias. En Narraciones, poemas e historietas literarias. Posadas: Editorial Universitaria,
Barthes, R. (1978). El círculo de los fragmentos, El fragmento como ilusión, Del fragmento al diario. En Roland Barthes por Roland Barthes. Barcelona: Editorial Kairos.
Barthes, R. (2003). Literatura y discontinuidad. En Ensayos críticos. Buenos Aires: Seix Barral.
Barthes, R. (2016). Incidentes. Buenos Aires: Biblioteca de los confines.
Blaisten, I. (1991). El mago. Buenos Aire: Emecé.
Blaisten, I. (2017). Anticonferencias. Buenos Aires: Tusquets,
Blanchot, M. (1973). La ausencia del libro. Nietzsche y la escritura fragmentaria. Buenos Aires: Calden.
Blanchot, M. (2008). El pensamiento y la exigencia de discontinuidad. En La conversación infinita. Madrid: Arena Libros.
Dalmaroni, M. (2018). Discontinuidad. Notas introductorias. Material para el curso de posgrado Teorías de la literatura: discontinuidad, interrupción y resto. UNNE. Resistencia.
Deleuze, G. (2010). Lógica del sentido. Buenos Aires: Paidós.
Denevi, M. (1984). Falsificaciones. Obras completas tomo 4. Buenos Aires: Corregidor
Eagleton, T. (1998). Introducción: ¿Qué es la literatura?. En Una introducción a la teoría literaria. México: Fondo de Cultura Económica.
Jolles, A. (1972). Formas simples. Chile: Editorial Universitaria.
Ette, O. (2009). Perspectivas de la nanofilología. Revista Iberoamericana. América Latina, España, Portugal. (36), 109 –125
Nancy, J. y Lacoue-Labarthe, F. (2012). El absoluto literario. Teoría de la literatura del romanticismo alemán. Buenos Aires: Eterna Cadencia.
Nancy, J, L. (2003). El arte, fragmento. En El sentido del mundo. Buenos Aires: La Marca.
Sánchez, Y. (2009). Nanofilología. Miniaturización fractal. Revista Iberoamericana. América Latina, España, Portugal. (36). 143-152
Schweblin, S. (2018). Kentukis. Buenos Aires: Literatura Random House.
Williams, R (2009). Los géneros. En Marxismo y literatura. Buenos Aires: La cuarenta.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Gabriela Isabel Román

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















