Representations in the correspondence of women to Franciscans friars in the mid-19th century
Keywords:
Epistolography, Written culture, Women, Courtesy formulas, RepresentationsAbstract
The correspondence written for women from different social strata in the 19th century to Franciscans friars of the College of Guadalupe, Zacatecas, opens the possibility of approaching the world of female written culture, since the epistolary structure gives evidence of practices and knowledge about the writing. The courtesy formulas that make up the letters were both form and substance, because according to the words chosen by the authors, they defined how they were represented to them and their addressee. In this article we propose to analyze, the courtesy formulas as part of the writing culture (from Roger Chartier’s perspective) around the nineteenth-century feminine epistolary practice, as well as forms of representation of the friars and women, in addition to their use as rhetorical tools using discourse analysis as a methodological tool.
Downloads
References
Arrom, S. M. (1988). Las mujeres en la ciudad de México. 1790-1857. México: Siglo XXI.
Barthes, R. (2011). Fragmentos de un discurso amoroso. México: Siglo XXI.
Batticoure, G. (2015). La lectora de cartas. Imaginarios y prácticas en la Argentina del siglo XIX. Zama, vol. 7(7), 67-86. Fecha de consulta: 2 de septiembre del 2019 de http://revistascientificas.filo.uba.ar/index.php/zama/article/view/2188
Bouvet, N. E. (2006). La escritura epistolar. Buenos Aires: Geudeba
Castillo, A. (2014). Sociedad y cultura epistolar en la historia (Siglos XVI al XX). En Antonio Castillo Gómez y Verónica Sierra Blas (coord.) Cinco siglos de cartas: historia y prácticas epistolares en las épocas moderna y contemporánea (pp. 25-53). España: Universidad de Huelva.
Castillo, A. (2013). De reglas y sentimientos. Comunicación y prácticas epistolares en la España del siglo XVIII. En Rafael Padrón Fernández, Rafael (Ed.). Las cartas las inventó el afecto. Ensayos sobre epistolografía en el siglo de las luces. (pp. 173-174) Tenerife: Idea.
Castillo, A. (2011). Me alegraré que al recibo de esta… Cuatrocientos años de prácticas epistolares. Manuescrits, vol. 29, pp. 19-50. Fecha de consulta: 20 de septiembre del 2019 de https://core.ac.uk/download/pdf/38999334.pdf
Castillo, A. (2005). El mejor retrato de cada uno. La materialidad de la escritura epistolar en la sociedad hispana de los siglos XVI y XVII. Hispania, vol. LVX/3, (221), 847-875. Fecha de consulta: 10 de septiembre del 2019 de http://hispania.revistas.csic.es/index.php/hispania/article/viewFile/125/127
Castillo, A. (2003). Los manuales epistolares: Entre el uso y la representación. En Verónica sierra Blas (Ed.) En Aprender a escribir cartas. Los manuales epistolares en la España contemporánea (1927-1945) (pp.13-24), España: Trea.
Chartier, R. (1992). El mundo como representación. Estudios sobre historia cultural. Barcelona: Gedisa.
Farge, A. (2008). Efusión y tormento. El relato de los cuerpos. Historia del pueblo en el siglo XVIII. Madrid: Katz.
Gonzalbo, P. (2013). Introducción. En Pilar Gonzalbo Aizpuru (coord.) Amor e historia. La expresión de los afectos en el mundo de ayer. (pp. 13-24) México: COLMEX.
Gutiérrez, M. P. (2004). Educación y capacitación profesional de las mujeres en México. Siglo XIX. En María de los Ángeles Rebollo e Inmaculada Mercado (coord.) Mujer y desarrollo en el siglo XIX. Voces para la igualdad. (141-147) Madrid: McGraw Hill. Fecha de consulta: 16 de septiembre del 2019 de https://www.academia.edu/15579805/Educacio_n_y_capacitacio_n_profesional_de_mujeres_en_Me_xico._Siglo_XIX
Marques, A. (1828). Retórica epistolar o arte de escribir todo género de cartas, misivas y familiares, con arreglo a la nueva doctrina de los autores más célebres, así como nacionales y extranjeros. España: Gerona.
Méndez, S. M. (2016). “Crónica de una epidemia anunciada: el cólera de 1833 en la ciudad de Veracruz. En Signos históricos, vol. XVIII (36), 44-79. Fecha de consulta: 20 de septiembre del 2019 de http://www.scielo.org.mx/pdf/sh/v18n36/1665-4420-sh-18-36-00044.pdf
Romero, L. (2009). Más que discípula y amiga: Un epistolario de Laura Méndez y Cuenca. Casa del tiempo, vol. 7,7-9. Fecha de consulta: 10 de septiembre del 2019 de http://www.uam.mx/difusion/casadeltiempo/17_iv_mar_2009/casa_del_tiempo_eIV_num17_07_09.pdf
Vázquez, L. C. (2019). La vida privada en el occidente de México. Correspondencia de mujeres. Argos, vol. 6(17), 130-139.
Vázquez, L. C. (2016). Que besa su mano. Cartas de mujeres a religiosos franciscanos en el siglo XIX. Guadalajara: Editorial Universitaria UDG.
Vázquez, L. C. y Flores Soria D. A. (2008). Mujeres jaliscienses en el siglo XIX. Cultura, religión y vida privada. Guadalajara: Editorial Universitaria UDG.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 María del Carmen Olague Méndez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















