In & out, the rupture of exclusion
Keywords:
Social exclusión, Social integration, Heteronormativity., Hermeneutics of the Subject., Fiction.Abstract
This paper focuses his argumentation in the cinematographic fiction of the film In & out, 1997, to address discrimination and social exclusion by non-heterosexual sexual preference. From dialogical analysis of the actant it is shown how the symbolic forms of social exclusion are legitimized and operate. On the other hand, is shown how the process of social inclusion comes from to resignify of symbolic forms. Thus, the characters of the film In & out, acquire a new meaning homosexuality, that of inclusion.
Downloads
References
Bajtín, M. (2000). Yo también soy. (Fragmentos sobre el otro). México: Taurus.
Chávez Aceves, L. M. (2016). Una nueva generación, el movimiento tapatío lésbico-feminista, entre polifonía moral y la transformación política de la intimidad. En Movimientos de mujeres y lucha feminista en América Latina y el Caribe (pp. 183–237). Buenos Aires: CLACSO. Recuperado a partir de http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/becas/20160713103853/Movimiento_mujeres.pdf
Dilthey, W. (1944). Introducción a las ciencias del espíritu. México: Fondo de Cultura Económica.
Foucault, M. (2002). La hermenéutica del sujeto. Curso en el College de France (1981-1982). México: FCE.
Gadamer, H.-G. (1999). Verdad y método. Fundamentos de una hermenéutica filosófica (8a ed., Vol. I). España: Sigueme.
Goffman, E. (1970). Estigma. La identidad deteriorada. Buenos Aires: Amorrortu.
Hobsbawm, E. (2002). La invención de la tradición. España: Crítica.
Marcial, R. (2009). Diversidad cultural: Más allá del “modelo toledano” de convivencia social. En XXVII Congreso de la Asociación Latinoamericana de Sociología. VIII Jornadas de Sociología de la Universidad de Buenos Aires. (pp. 1–18). Buenos Aires: Asociación Latinoamericana de Sociología, Buenos Aires. Recuperado a partir de https://www.aacademica.org/000-062/1871
Oscars. (2008). Tom Hanks winning an Oscar® for “Philadelphia”. YouTube. Recuperado a partir de https://youtu.be/bBuDMEpUc8k
Oz, F. (1997). In & out. Paramount Pictures.
Ricoeur, P. (2001). Ideología y utopía. España: Gedisa.
Sánchez Alonso, F. (1998). Teoría del personaje narrativo. (Aplicación a El amor en los tiempos del cólera). Didáctica, (10), 70–105.
Saniz Balderrama, L. (2008). El esquema actancial explicado. Punto Cero. Universidad Católica Boliviana, 13(16), 91–97.
Thompson, J. B. (1993). Ideología y cultura moderna. Teoría crítica social en la era de la comunicación de masas. México: UAM.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Lázaro Marcos Chávez Aceves

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















