The schoolar failing: between political issues and research efforts

Authors

  • Nidia Alejandra Torres Penagos Universidad DistritalFrancisco José de Caldas

Keywords:

Scholar failing, Research object, Indexed journals, Politic., Research.

Abstract

The scientific magazines are one of the specialized knowledge pour out mechanisms. On them, we can evidence not only specific research interests, but also ways of proceeding facing knowledge; in other words, people`s works who say to be worried about knowledge, in a particular issue. In this sense, this paper is interested in understanding those ways in which scholar failing discussion is presented, the horizons towards these researches are looking for and the phenomena it is associated to. After some of the LATINDEX index content analysis, the research has allowed to establish how much of the investigation given there have common sense elements, from both science or ideology, as a frame or research reference, and the way in which these frames give a political or either knowledge substance about them. The analysis of this type of documentary sources, moreover, has given us the possibility to understand how a multiple faces issue is researched in detail, an issue such as academic failing; what are the regarding concepts taken into account for its understanding, and how the research objects were built around the topic. Furthermore, this analysis has let us think about how research is understood from the academic community perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, G.; Aguilar, A. y Gonzalez, N. (2009) El impacto de las representaciones sociales de los actores educativos en el fracaso escolar. (Vol 51. 23-32) Revista iberoamericana de educación. España

Althusser, L. (1968) La filosofía como arma de la revolución. México. Siglo XXI Editores

Althusser, L (2011) Sobre la reproducción. España. Ediciones Alka S.A.

Bachelard, G. (2000) La Formación del Espíritu Científico. México Siglo XXI Editores

Boudieu, P.; Chamboredon, J. y Passeron, J. (1975). La construcción del objeto. En el oficio del sociólogo Parte II. México Siglo XXI

Boudieu, P. y Passeron J. (1979) La reproducción. Elemntos para una teoría del sistema de la enseñanza. Barcelona. Laia S.A.

Braunstein, N. (1980) Psicología: ideología y ciencia. México Siglo XXI

Charlot, B. (2008) La relación con el saber. Elementos para una teoría. Buenos Aires. Libros de Zoral

Diaz, C, (2015) Formación e investigación: Una discusión a propósito del instituto Jean – Jacques Rousseau, de Ginebra, Suiza (1912-1947) (Vol 43, 133-147). Pedagogía y Saberes. Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional.

Jimenez, I. (2011) Perre Bordieu capital cultural, escuela y espacio social segunda edición. Mexico. Siglo XXI editores

Levi-Strauss, C. (1960) El elogio de la antropología (Cátedra inaugural de antropología social en el College de France) Recuperado en marzo de 20015 de http://www.bsolot.info/wp-content/uploads/2011/02/Levi_Strauss_Claude-Elogio_de_la_antropologia.pdf

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura, (UNESCO) y, Fondo de las Naciones Unidas para la Infancia (UNICEF). (2012) de Complementar la escuela. Un Derecho para Crecer, un Deber para Compartir. España. Santillana.

Terigi, F. (2009) EL fracaso escolar desde una perspectiva psicoeducativa: Hacia una reconceptualización relacional (Vol 50, 23-39) Revista Iberoamericana de Educación. Madrid

Zuleta, E. (1974) Acerca de la Ideología. Conferencia EAFIT. Colombia recuperado el 3 de marzo de 2016 de http://server2.docfoc.us/uploads/Z2015/11/21/hAD6Wyx42A/9bbad726dcf3a1168fd5aa4c2904dcac.pdf

Published

2017-06-30

How to Cite

Torres Penagos, N. A. (2017). The schoolar failing: between political issues and research efforts. Sincronía, 21(72), 469–495. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/711