Poetry of the image in Buenos Aires: the narrative space of Julio Cortázar for Anthropophania in Rayuela
Keywords:
Poetry of the image, Rayuela., Julio Cortázar, Anthropophania.Abstract
This research raises the issue of one of the endemic recurrences of the Literary Criticism about Julio Cortázar’s work, wich is an arbitrary interpretation of Rayuela (Hopscotch): Through a transversal revision, I show how even the most outstanding critic or renown authors not only keep their analysis in the bound of Paris – that is to say, they not only emphasize the part of Rayuela that corresponds to the chapters grouped under the “Del lado de acá” section- but also they undermine the part about Buenos Aires and demean its characters.
In the current paper, Cortázar has the last word: every argument established stands on the conceptual framework traced by Julio Cortazar himself through his own work, specifically in Rayuela. That said, I bring forward four arguments that could restore the pre-eminence of the Buenos Aires side of Rayuela’s whole body, although it does not mean that it is to the detriment of Paris side: my purpose is to show how Cortázar set up the bases of the whole building that is Rayuela in these two space- time places, and in addition on all the other loose parts, which is the indeed nature of all Rayuela’s chapters.
Downloads
References
Alazraki, J. (1992) “Rayuela Estructura” en Julio Cortázar. Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich, coord.. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Col. Archivos, pp. 629-638.
Amorós, A. (2008). “Introducci n” en ulio Cortázar. Rayuela. Madrid: Ediciones Cátedra. Edición de Andrés Amorós. pp. 13-107.
Cortázar, J. (1963). Rayuela. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Cortázar, J.(1968). “Nota en contratapa” en Rayuela. Buenos Aires: Editorial Sudamericana.
Cortázar, J. (1973) “Un texto inédito de Cortázar. Un capítulo suprimido de Rayuela. Nota de presentación del te to” en Revista Iberoamericana (Pittsburgh). Vol. 39, núm. 84-85, (julio-diciembre 1973). p. 387-398.
Cortázar, J. (1976). Los premios. Barcelona: sedmay Ediciones.
Cortázar, J. y Barrenechea, A. M. (1983). Cuaderno de bitácora de Rayuela. Argentina: Editorial Sudamericana. Edición de Ana María Barrenechea.
Cortázar, J.(1986). La vuelta al día en ochenta mundos. México: Siglo xxi Editores.
Cortázar, J. (1990). El examen. México: Editorial Alfaguara.
Cortázar, J.(1992). Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich, coordinadores. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Col. Archivos.
Cortázar, J. (2000). Cartas. Tomo i. México: Editorial Alfaguara. Edición de Aurora Bernárdez.
Cortázar, J. (2002). Cartas. Tomo ii. México: Editorial Alfaguara. Edición de Aurora Bernárdez.
Cortázar, J. (2004 a). Rayuela. Caracas: Editorial Biblioteca Ayacucho. Prólogo y cronología de Jaime Alazraki; bibliografía de Gladis Yurkievich y, M. Ruano.
Cortázar, J.(2004 b). Novelas ii. Obras completas. tomo iii. Barcelona: Editorial Galaxia Gutenberg. Círculo de lectores. Edición de Saúl Yurkievich y Gladis Anchieri.
Cortázar, J.(2006). Divertimento. Buenos Aires: Editorial Alfaguara.
Cortázar, J.(2008). Rayuela. Madrid: Ediciones Cátedra. Col. Letras Hispánicas. Edición de Andrés Amorós.
Fuentes, C. (1992) “Rayuela la no ela co o caja de andora” en ulio ortá ar. Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich, coord. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Col. Archivos. pp. 703-706.
González, E (1978). Conversaciones con Cortázar. México: Editorial Hermes.
Harss, L. (1992). “ ortá ar (sic.) o la cachetada etafísica” en ulio ortá ar. Rayuela. Edición Crítica. Julio Ortega-Saúl Yurkievich, coord. México: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes / United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. Col. Archivos. pp. 677-706.
Yurkievich, S. “Nota a esta edici n” en ulio ortá ar. (2004ª). Novelas ii. Obras completas. tomo iii. Barcelona: Editorial Galaxia Gutenberg. Círculo de lectores. Edición de Saúl Yurkievich y Gladis Anchieri. Prólogo de Julio Ortega.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 María Cristina Preciado Núñez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















