The Meaning of Failure in The Lost Steps

Authors

  • Sara Choe Universidad Nacional de Seúl

Keywords:

Baroque., The marvelous real, Surrealism., André Bretón

Abstract

In The Lost Steps, by Alejo Carpentier, the protagonist finds the utopian place inside the jungle: the city of Santa Mónica de los Venados. However, this place is not a paradise taken in its general meaning, and the protagonist fails when he wishes to return to that utopian place. In this article, we will analyze the meaning of the failure of the protagonist in relation to the author's ideas about the baroque in Latin America. The ultimate research objective will be to show that, for Alejo Carpentier, the surrealist movement corresponds to the searchers of utopia in Latin America, possessing a baroque culture. In this way, The Lost Steps would be a critical allegory against surrealism which, inevitably, is bound to fail.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beauchesne, K. y Santos, A. (2011). The Theory and Practice of the Utopian Impulse in Latin America. En Kim Beauchesne y Alessandra Santos (eds.), The Utopian Impulse in Latin America. Nueva York: Palgrave Macmillan.

Berg, E. (2006). La novela que vendrá después: apuntes sobre Ricardo Piglia. En Daniel Mesa Gancedo (coord.), Ricardo Piglia: la escritura y el arte nuevo de la sospecha. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Breton, A (1924). The Lost Steps. Trad. Mark Polizzotti. Lincoln: University of Nebraska, 1996.

Carpentier, A (1949). El reino de este mundo. En Obras completas de Alejo Carpentier. 2: El reino de este mundo y Los pasos perdidos (pp. 13-129). México: Siglo Veintiuno Eds., 1985.

Carpentier, A (1953). Los pasos perdidos. En Obras completas de Alejo Carpentier. 2: El reino de este mundo y Los pasos perdidos (pp. 130-416). México: Siglo Veintiuno Eds., 1985.

Carpentier, A (1990). Obras completas de Alejo Carpentier. 13: Ensayos. México: Siglo Veintiuno Eds.

Carpentier, A (1999). Los pasos perdidos. Madrid: Alfaguara.

Carpentier, A (2014). Obras completas de Alejo Carpentier. 17: Diario de Venezuela (1951-1957). Pról. Armando Juan Raggi Rodríguez. México: Siglo Veintiuno Eds.

Ferrari, G. (2002). Enfermedad, cuerpo y utopía en Los pasos perdidos de Alejo Carpentier y en Pájaros de la playa de Severo Sarduy. Hispanic Review, 70 (2), 219-241.

Fuentes, C. (1990). Valiente mundo nuevo: Épica, utopía y mito en la novela hispanoamericana. México: Fondo de Cultura Económica, 1997.

Kurz, A. (2005). Alejo Carpentier y Thomas Mann: dos guerras del tiempo. Casa de las Américas, 238, 129-136.

Polizzotti, M. (1996). Preface: Steps Meandering and Guided. En André Breton, The Lost Steps (pp. xi-xxi). Lincoln: University of Nebraska.

Santander, C. (1965). Lo maravilloso en la obra de Alejo Carpentier. Atenea, 400, 99-126.

Wilson, J. (2005). Alejo Carpentier's Re-invention of America Latina as Real and Marvellous. En Stephen M. Hart y Wen-chin Ouyang (eds.), A Companion to Magical Realism (pp. 67-78). Tamesis: Boydell & Brewer.

Published

2017-06-30

How to Cite

Choe, S. (2017). The Meaning of Failure in The Lost Steps. Sincronía, 21(72), 344–359. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/703