Jesuit Pedagogy of Religious Women between Sixteenth and Nineteenth century: from the Ursulines to the Society of Sacré Coeur

Authors

  • Javier Espino Martín

Keywords:

Jesuitic pedagogy, Portroyalism., Religious Congregations, Female Education.

Abstract

In this work we shall analyze the historical evolution of applicating Jesuits instruction to modern female education.
Our journey to educational and historical matters focus on the following religious congregations: the ursulines, the congregation of Nôtre Dame, the Company of Our Lady Mary, the order of Saint-Cyr and the Society of Sacred Heart. Each congregation shows a stage of applicating Jesuits pedagogy during several historical times: the centuries XVI, XVII, XVIII y XIX, and their ideological peculiarities which each one identify with, as to their historical and social changes. The first stage basically concerns to Jesuits pedagogy adaptation on female education (ursulines, Nôtre Dame and the Company of Our Lady Mary); the second shows a development of Jesuits pedagogy according to Port Royalist instruction which shapes it, based on Cartesian and Racionalist method guidelines; the third involves a full development of the Jesuitic and Port Royalist pedagogy on the Society of Sacred Heart, founded by Saint Madeleine Sophie in 1800, who reach to equate the studies level in her colleges with the male institutions of undergraduate teaching during the nineteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abbagnano, N. (1982). Historia de la Filosofía (Tomo III). La filosofía del Romanticismo, La filosofía entre los siglos XIX y XX. Barcelona, Hora.

Bowen, J. (1985). Historia de la educación occidental, Tomo III. El occidente moderno, Europa y el nuevo Mundo, S. XVII-XX. (versión castellana) Barcelona, Herder.

Cadet, F. (1887). L´éducation à Port-Royal. Saint-Cyran, Arnauld, Lancelot, Nicole, de Saci, Guyot, Coustel, Fontaine, Jacqueline, Pascal. París, Hachette.

Cognet, L. ((1950). Claude Lancelot. Solitaire de Port-Royal, Paris, Editions Flammarion.

Congregación del Sagrado Corazón (1805). Plan de Étude Provisoire à l´usage et la maison d´Amiens, Amiens. manuscrito

Cognet, L. ( (1852). Règlement Des Pensionnats et Plan D” Études de la Société du Sacré Coeur, Orleans, Imprimerie D’Alex Jacob.

Cognet, L. ( (1921). Règlement Des Pensionnats de la Société du Sacré Coeur de Jèsus. Tours, Maison Alfred Mame et Fils.

Cognet, L. (. (1954). Espíritu y Plan de Estudios en la Sociedad del Sagrado Corazón de Jesús (trad. de la versión francesa al español por las propias religiosas del Sagrado Corazón), Ciudad del Vaticano, Fr. Petrus Canisius van Pierde, Ep. Porphyr.

Cognet, L. (. (1981). Las Religiones Constituidas en el Occidente y sus contracorrientes. II, (Vol. 8), Henri-Charles Puech (Dir.) (trad. Manuel Mallafé) Madrid, S. XXI.

Cognet, L. ( (1993-1997). Filosofía cristiana en el pensamiento católico de los siglos XIX y XX. Tomo 1, Emerich Coreth SJ, Walter M. Neidi & Georg Pfligersdorfer, (eds.), Madrid, Encuentro.

Dainville, F. (1951). Le Ratio discendi et docendi de Jouvancy S. I. Archivum Historicum Societatis Iesu 20.

Dainville, F. (1978). L´éducation des jesuites (XVIe-XVIIIe siècles). Paris, Ed. de Minuit.

Delius P. et al. (2005). Historia de la filosofía. Desde la Antigüedad hasta nuestros días. Barcelona, Könemann.

Espino Martín, J. (2005). “La enseñanza de la literatura clásica. Retórica, poética y comparatismo”, en Fco García Jurado, Ramiro González Delgado y Marta González González (eds.), La Historia de la Literatura grecolatina durante la Edad de Plata de la cultura española (1868-1936). Analecta Malactina, Anejos 78, Universidad de Málaga.

González . (2010). “Enseñanza del latín e historia de las ideas: la revolución de Port Royal y su repercusión en Francia y España durante el siglo XVIII”, Minerva: Revista de filología clásica, Nº 23.

Fenelon, F. (1919). La educación de las niñas (tratado pedagógico). (trad. María Luisa Navarro de Luzuriaga), Madrid/Barcelona, Imp. Clásica Española.

García Jurado, F. (2005). “La literatura como historia entre el pensamiento ilustrado y la reacción romántica”, en Francisco García Jurado (ed.) La historia de la literatura greco-latina en el siglo XIX español: espacio social y literario. Analecta Malacitana, Anejo LI, Málaga, Universidad de Málaga.

Geymonat L. (2006). Historia de la Filosofía y de la ciencia. Crítica, Barcelona.

Gil Coria E. et al. (1999), La Pedagogía de los Jesuitas, ayer y hoy. Madrid, Universidad Pontifica de Comillas.

Gil Fernández, L. (1997). Panorama social del humanismo español (1500-1800). 2ª ed., Madrid, Tecnos, 1997.

Hertling, L. (1993). Historia de la Iglesia, (trad. EduardoValentí), Herder, Barcelona.

Jouvancy, J. (1692). De Ratione discendi et docendi, traducido por Bertrán Quera en La pedagogía de los jesuitas en la “Ratio Studiorum”. Caracas, Universidad Católica, Andrés Bello.

Lortz, J. (2000). Historia de la Iglesia en la perspectiva de la historia del pensamiento, (Edad Moderna y Contemporánea). Volumen II, Madrid, Cristiandad, 2003-2008, Rosario Martín Ruano, Madrid, Ediciones Encuentro.

Maceiras Fabián M. et al. (2000). Pensamiento filosófico español. Vol. II. Del Barroco a nuestros días, Madrid, Síntesis.

Ratio (1599). “Ratio atque institutio studiorum”. En Eusebio Gil Coria (ed. y trad.), La pedagogía de los jesuitas ayer y hoy. Madrid, Universidad Pontificia de Comillas 1999.

Sáenz y Santa María, M. C. (1941). Historia de la Pedagogía y de la Educación. Madrid, Gráficas Alpinas. Saint Beuve, Ch., Port-Royal, vol. II, París, Gallimard.

Schatz, K. (1992). Historia de la Iglesia Contemporánea. Barcelona, Herder.

Tiana Ferrer A. et al. (2002). Historia de la Educación (Edad Contemporánea), Madrid, Universidad Nacional de Educación a Distancia.

Villacañas, J. L. (1994). La quiebra de la razón ilustrada Idealismo Romanticismo. Madrid, Ediciones Pedagógicas.

Volpe Ferrara, G. (2000). “Líneas fuerza de la pedagogía de Santa Magdalena SofíaBarat”, (http://www.rscjinternational.org/general/whoweare/resources/bookshelf/Lineas_fuerza.pdf).

Williams, M. (1981). La Sociedad del Sagrado Corazón – Historia de su Espirítu 1800-1975. Madrid, Sociedad del Sagrado Corazón de Jesús.

Published

2017-06-30

How to Cite

Espino Martín, J. (2017). Jesuit Pedagogy of Religious Women between Sixteenth and Nineteenth century: from the Ursulines to the Society of Sacré Coeur. Sincronía, 21(72), 308–327. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/695