La Cofradía Cimarrona. El Cantante Cimarrón by Delia Mc Donald: The Art of Spinning the Memory

Authors

  • Ivannia Barboza Leitón Universidad de Costa Rica

Keywords:

Afro literature, Slavery., Memory., Textuality., Dialogism.

Abstract

The memory as an element of struggle and positioning of subjects with no history in the unpublished work La cofradía cimarrona. El cantante cimarrón of Delia Mc Donald W. opens a literary-critical debate from the trends of "a new Latin American historical novel" and from the "novel of memory". The prevailing view that life, like art related, is a process of embroidery with Abanitzá, as quilt, with the traditional technique of quilting. It is an endless count from the incessant dialogism of the characters, who are non-objective elements, but rather meaningless relationships become their little stories.
MM Bakhtin rediscovers that dialogic relations laden mnemonics and intertextuality can address the universe of the memory of slaves in colonial society of Veraguas in the 16th century, who uses voices pretend to fight against forgetting. Those voices, as dialogical complexity, constitute a multiplicity of times and spaces valued from the bajtiana enunciation, turning the novel in a series of tissues extremely heterogeneous.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bajtín, M. M. (1982). Estética de la creación verbal. México: Siglo XXI.

Bhabha, H. K. (2010). DisemiNación. Tiempo, narrativa y los márgenes de la nación moderna. En Bhabha, Homi K. (Comp.). Nación y narración. Entre la ilusión de una identidad y las diferencias culturales (pp. 385-423), Buenos Aires: Siglo XXI Editores.

Cairati, E. (2011). Afro Perú: Tras las huellas de la negritud. Altre Modernità/Otras Modernidades/Autres Modernités/Other Modernities, No 6-11, 121-138.

Duncan, Q. (2008). Corrientes literarias afrocentroamericanas. En Grinberg Pla, Valeria y Roque-Baldovinos, Ricardo. (Eds). Hacia una historia de las literaturas centroamericanas II. Tensiones de la modernidad: Del modernismo al realismo (pp. 513-529), Guatemala: F&G Editores.

Fonseca, E. (1993). Economía y sociedad en Centroamérica (1540-1680). En Julio Pinto Soria (Ed.). Historia general de Centroamérica. El régimen colonial. Tomo II (pp. 95-150), España: Ediciones Siruela, S. A.

Glissant, E. (2002). Introducción a una poética de lo diverso. Barcelona: Ediciones del Bronce.

Halbwachs, M. (2004). Los marcos sociales de la memoria. Barcelona: Anthropos.

Mc Donald, D. La cofradía cimarrona. El cantante cimarrón. Ms.

Meza, C. (2007). Narradoras centroamericanas contemporáneas. Identidad y crítica socioliteraria feminista. México: Editorial de la Universidad de Aguascalientes.

Meza, C.. (2008). La conformación de una tradición de la narrativa de mujeres centroamericanas. En Mackenbach, Werner. (Ed.). Hacia una historia de las literaturas centroamericanas I. Intersecciones y transgresiones: Propuestas para una historiografía literaria en Centroamérica (pp. 247-278), Guatemala: F&G Editores.

Michonneau, S. (2005). Memoria e Historia. Aspectos conceptuales. Ponencia presentada en el Taller del Seminario Internacional sobre Memoria e Historia, 26-30 de septiembre de 1997 (1-8). Ciudad de Guatemala. Guatemala

Mosby, D. E. (2012). Raíces y rutas: identidad, ciudadanía y la negritud transnacional en la literatura de afrodescendientes centroamericanos. En Cortez, Beatriz, Ortiz Wallner, Alexandra y Ríos, Verónica. (Eds.). Hacia una historia de las literaturas centroamericanas III. (Per)versiones de la modernidad. Literaturas, identidades y desplazamientos (pp. 317-343), Guatemala: F&G Editores.

Navarro, D. (1997). Interxtualité: treinta años después. Criterios. Intertextualité. Francia en el origen de un término y el desarrollo de un concepto. Desiderio Navarro (Trad.). La Habana, Casa de las Américas-UNEAC-Embajada de Francia, V-XIX.

Ortiz Wallner, A. (2012). El arte de ficcionar: la novela contemporánea en Centroamérica. Madrid: Iberoamericana.

Pons, M. C. (1999). La novela histórica de fin de siglo XX: de inflexión literaria y gesto político a retórica de consumo. Perfiles Latinoamericanos. (15). 139-169.

Quesada Soto, Á. (2000). La narrativa costarricense del último tercio de siglo. Letras. No. 32, 17-43.

Rojas, M. y Ovares, F. (1995). 100 años de literatura costarricense. San José: Ediciones FARBEN.

Webre, S. (1993). Poder e ideología: la consolidación del sistema colonial (1542-1700). En Julio Pinto Soria (Ed.). Historia general de Centroamérica. El régimen colonial. Tomo II. España: Ediciones Siruela, S. A.

Published

2017-06-30

How to Cite

Barboza Leitón, I. (2017). La Cofradía Cimarrona. El Cantante Cimarrón by Delia Mc Donald: The Art of Spinning the Memory. Sincronía, 21(72), 198–228. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/690