What do we know women but cooking philosophies? Sor Juana, between the profane and the sacred
Keywords:
Sor Juana, The profane and the sacred., Athenagoric Letter, Response to Sor Philothea de la Cruz., Freedom and gender equality.Abstract
Situated between the profane and the sacred, the life and work of Sor Juana Ines de la Cruz has been widely studied and disseminated in Mexico and throughout the world, although her philosophical and theological ideas, drawn in the Carta Atenagórica (Athenagoric Letter) and the Response to Sor Philothea de la Cruz, are perhaps the ones that have less drawn the attention of scholars and academics, and even the laywomen and laymen and, maybe because for that very reason, by its degree of complexity and erudition, faithful reflex of the greatness, timeliness and effectiveness of the heterodox vocation of this embattled and prodigious Jerome Nun of the seventeenth century, and its untamed and independent spirit, as well as her thirst and hunger for freedom and of gender equality.
To make affordable and accessible the unspeakable and unthinkable to the majority, say the agency, authorship and performance of Sor Juana in a world dominated by gender bias and the prevalence of authority and patriarchal power, both formerly as now, when the claim of human rights, freedom of expression and the rights of women, among others, acquire inescapable everyday character in our country, the figure of Juana de Asbaje transgresses and transcends the passive role that was imposed to her, to perpetuate her voice, ideas, letters and actions, and to answer that stale question: What do we know women but cooking philosophies?, purpose of this contribution.
Downloads
References
Alcibíades, M. (Selec. y present.). (2004). Juana Inés de la Cruz Polémica.
Colección “Claves de América”. Caracas: Biblioteca Ayacucho.
Ballester, P. de. (s/f). Conferencias III. Tres grandes forjadores de México: Quetzalcóatl, Malinche, Sor Juana. México: Cruz O.
Beuchot, M. (1999). Sor Juana: una filosofía barroca. México: Universidad Autónoma del Estado de México.
Blanco, D. (2012). Einstein. Navarra: Editec.
Bokser, J. (2007). Pensar en Sor Juana. Revista de la Universidad de México, 4107. Obtenida el 22 de julio de 2016, de: http://www.revistadelauniversidad.unam.mx/4107/pdfs/98-100.pdf.
Bolio y Arciniega, E. (2012). Sigue tu vocación. México: Panorama–IPADE Publishing.
Cruz, J. I. de la. (2013). Respuesta a Sor Filotea de la Cruz. México: Editores Mexicanos Unidos.
______. (1995). Autos sacramentales. México: UNAM.
______. (1978). Poesía, teatro y prosa. México: Porrúa.
De Lera, M. R. (2009). La sombra y la llama. Tiempo y Memoria I. 89-124.México: Océano–Sanborns.
Fernández, T. (1997). Sor Juana, dramaturga. Saínz de Medrano, Luis. (Ed.). Sor Juana Inés de la Cruz. Consiglio Nazionale Delle Ricerche. 163-170. Roma: Bulzoni Editori.
Gálvez, Marina. (1997). La prosa de Sor Juana. Saínz de Medrano, Luis. (Ed.). Sor Juana Inés de la Cruz. Consiglio Nazionale Delle Ricerche. Roma: Bulzoni Editori.
Gil, E. (2009). La nueva ciudad de las damas. México: UNAM.
Glantz, M. (s/f). Sor Juana Inés de la Cruz. Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Obtenida el 22 de julio de 2016, de: http://www.cervantesvirtual.com/portales/sor_juana_ines_de_la_cruz/autora_apunte/.
González, E. (1997). Sor Juana en la América de hoy. Saínz de Medrano, Luis. (Ed.).
Sor Juana Inés de la Cruz. Consiglio Nazionale Delle Ricerche. Roma: Bulzoni Editori.
Larroyo, F. (2005). La filosofía Iberoamericana. México: Porrúa.
Lavín, M. (2016). Yo, la peor. México: DeBolsillo.
Lavín, M. y A. Benítez. (2015). Sor Juana en la cocina. México: DeBolsillo.
Lavrin, A. (1995). Vida conventual: rasgos históricos. En Sor Juana y su mundo.
Una mirada actual. México: Universidad del Claustro de Sor Juana-Gobierno del Estado Libre y Soberano de Puebla-FCE.
Palacios, J. M. y R. Rovira (Ed.). (1996). Manuel García Morente. Obras completas I. Volume 1 (1906-1936). Madrid-Barcelona: Fundación Casa de Madrid-Anthropos.
Paz, O. (1988). Sor Juana Inés de la Cruz o las trampas de la fe. México: FCE.
Picón–Salas, M. (1978). De la conquista a la Independencia. México: FCE.
Poot, S. (Ed.). (1995a). Sor Juana y su mundo. Una mirada actual. México: Universidad del Claustro de Sor Juana-Gobierno del Estado Libre y Soberano de Puebla-FCE.
______. (1995b). Sor Juana y su mundo, tres siglos después. En Sor Juana y su mundo. Una mirada actual. 1-30. México: Universidad del Claustro de Sor Juana-Gobierno del Estado Libre y Soberano de Puebla-FCE.
Quillet, A. (1973). Nueva Enciclopedia Autodidáctica Quillet. Tomo I. México: W. M. Jackson, Inc.
Sabat de Rivers, G. (1995). Veintiún sonetos de Sor Juana y su casuística del amor. En Sor Juana y su mundo. Una mirada actual. México: Universidad del Claustro de Sor Juana-Gobierno del Estado Libre y Soberano de Puebla-FCE.
Sánchez, A. (2015). ¿Por qué Sor Juana es la Décima Musa? Obtenida el 22 de julio de 2016, de: http://www.marthadebayle.com/v2/moi/por-que-sor-juana-es-la-decima-musa/.
Sefchovich, S. (2016). ¡Atrévete! Propuesta hereje contra la violencia en México. México: Debolsillo.
Silva, J. M. (1995). Los sueños, ¿sueños son? En Sor Juana y su mundo. Una mirada actual. México: Universidad del Claustro de Sor Juana-Gobierno del Estado Libre y Soberano de Puebla-FCE.
Veiravé, A. (1978). Sor Juana Inés de la Cruz. Selección poética. México: Kapelusz.
Weston, A. (2013). Las claves de la argumentación. México: Paidós.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2017 Rafael Andrés Nieto Göller

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















