Technological tools for the design of visual materials in educational environments.
Keywords:
Graphic design, Visual aids, Learning., New technologiesAbstract
The aim of this article consists in classifying and analyzing some of the technology tools that are used in graphic design to create learning material in the educational field. Throughout the analysis of five tools and the classification of other sixteen tools, we intend to expose their main functions and uses in the educational field. This has as a primary objective to help in the conceptualization of visual contents in order to get a general view form the current dispositions in the material design applied in the teaching-learning process. This paper does not focus on the proper use of each tool under any learning model in particular. The intention is that the reader gains a perspective of the usage of the visual materials in specific contexts in order to be readapted towards the goals and interests from the educational programs involved. The analysis results and the classification show the possible uses of the tools, their main characteristics and the inconveniences from their integration in the teaching-learning environments.
Downloads
References
Albar, P. (2017) “Infografía didáctica como recurso de aprendizaje transversal y herramienta de cognición en educación artística Infantil y Primaria”. Trayectoria. Prácticas en Educación artística, 4, 49-66.
Bautista, M. Martínez y A. Hiracheta, R. (2014) “El uso de material didáctico y las tecnologías de información y comunicación (TIC’s) para mejorar el alcance académico”. Revista Ciencia y Tecnología, 14, 183-194.
Bustos, G. (2012) Teorías Del Diseño Gráfico. Tlalnepantla: Red Tercer Milenio.
Cámara, E. (1998). “Medios visuales y educación visual”. Revista de Psicodidáctica, 5, 69-82.
González, I. (2015) “El recurso didáctico. Usos y recursos para el aprendizaje dentro del aula”. Revista Escritos en la Facultad, 109, 15-18.
Hilera, J. y Campo, E. (Eds.) (2015). Guía para crear contenidos digitales accesibles: Documentos, presentaciones, vídeos, audios y páginas web. Alcalá de Henares, España: Universidad de Alcalá.
Latapie, I (2007) “Acercamiento al aprendizaje multimedia”. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 6: 7-14.
Leyva, V. (2010) “El diseño gráfico entre lo convencional y lo digital”. Lumen, 11, 1-6.
Marín, O. (2008). “El uso de las presentaciones digitales en la educación superior: una reflexión sobre la práctica”. Revista Electrónica Actualidades Investigativas en Educación, 8 (2), 1-21.
Marqués, P. (2012). “Impacto de las TIC en la educación: funciones y limitaciones”. Revista 3C TIC, 3,14-29.
Martín, M. y Goicoechea, C. (2010) “La importancia de las ayudas visuales”. Cuadernos de la fundación Dr. Antonio Esteve, 20. 35-44.
Minervini, M. (2005) “La infografía como recurso didáctico”. Revista Latina de Comunicación Social, vol. 8 (59), 0.
Muñoz, J. Ontoria, A. y Molina, A. (2011) “El mapa mental, un organizador gráfico como estrategia didáctica para la construcción del conocimiento”. Magis. Revista Internacional de Investigación en Educación, vol. 3 (6), 343-36.
Palomo, M. (2016) “Importancia del diseño de materiales educativos en la educación a distancia”. Revista Digital Universitaria, 12(10), 3-13.
Pérez, M. y Ortega, I. (2010) “Atención a la e-accesibilidad y usabilidad universal en el diseño formativo”. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 36, 89-99.
Valero, J. (2009) “La transmisión de conocimiento a través de la infografía digital”. Ámbitos, 18, 51-63.
Zamora, J. Ramírez, J. (2013) “El uso del mapa mental como herramienta didáctica en los procesos de investigación”. Revista e-Ciencias de la Información, 3(2), 1-22.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Hugo Trejo González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















