Towards New Ways of Breathing: The Digital Exchange Between Cristina Rivera Garza and Lina Meruane.
Keywords:
Latin American Literature, Authorship., Embodied Authorships, Intermediatic Representations.Abstract
This article aims to confront the body's readings in two contemporary authorial figures called Cristina Rivera Garza and Lina Meruane. In the authors, Mexican and Chilean, there is a consciousness of the body and its reading as an inconclusive text, in transit. The experience of living an alternative language in the current places of residence of both, becomes other ways of looking, nourishing and breathing in the text. The corpus analyzed consists of eight emails, four from each writer, in which there is an awareness of the embodiment of the authorial body on the page.
Downloads
References
Beltrán, M. (2016). “Sin sello postal: la correspondencia digital entre Lina Meruane y Cristina Rivera Garza”. En VIII Congreso Internacional de Literatura en la Feria Internacional de la Lectura Yucatán.
Berensmeyer, I., Buelens, G. y Demoor, M. (2016). “La autoría como performance cultural: nuevas perspectivas en estudios autoriales”, Gama M. (Trad.). En M. Torras y A. Pérez (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 205-239). Madrid: Arco Libros.
Cantero, M. (2015). “’Salvo si susurra…’: reformulaciones contemporáneas de la instancia autorial”. En Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 134-139.
Cróquer, E. (2016). “Currículum Vitae, Notas para una definición del “caso de autor”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 107-128). Madrid: Arco Libros.
Cróquer, E., Torras, M., y Pérez Fontdevila, A. (2015). “Ninguna voz es transparente. Autorías de mujeres para un corpus visibilizador”. En Mundo Nuevo, Revista de Estudios Latinoamericanos, año VII(16). pp. 15-27.
Deleuze, G. (1996). “Prólogo”. Crítica y clínica, Thomas Kauf (Trad.). Barcelona: Anagrama.
Díaz, J.L. (2016). “Las escenografías autoriales románticas y su ‘puesta en discurso’”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 155-186). Madrid: Arco Libros.
Maingueneau, D. (2016). “El ethos: un articulador”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 131-153). Madrid: Arco Libros.
Meizoz, J. (2016). “¿Qué entendemos por postura?”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 187-204). Madrid: Arco Libros.
Meruane, L.; y Rivera, C. (2013). “Intercambio”. En Traviesa. Literatura Contemporánea de cerca. Recuperado de http://www.mastraviesa.com/Intercambio-Meruane-vs-Rivera-Garza-1
Pérez, A.; y Torras, M. (2016). “Hacia una biografía del concepto de autor”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comp.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 11-51). Madrid: Arco Libros.
Pérez, A.; y Torras, M. (2015). “La autoría a debate: textualizaciones del cuerpo-corpus (una introducción teórica)”. En Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 1-16.
Rivera, C. (2013). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. México: Tusquets.
Torras, M. (2015a). “Y el verbo se hizo carne. Vías de encarnación de un corpus-cuerpo autorial”. En Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales. 21(42). pp. 23-41.
Torras, M. (2015b). “El segundo oficio del escritor. Photo-Photo, de Marie Mimier, o la textualización de la pose autorial”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 84-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 David Loría Araujo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















