Towards New Ways of Breathing: The Digital Exchange Between Cristina Rivera Garza and Lina Meruane.

Authors

  • David Loría Araujo Universidad Iberoamericana

Keywords:

Latin American Literature, Authorship., Embodied Authorships, Intermediatic Representations.

Abstract

This article aims to confront the body's readings in two contemporary authorial figures called Cristina Rivera Garza and Lina Meruane. In the authors, Mexican and Chilean, there is a consciousness of the body and its reading as an inconclusive text, in transit. The experience of living an alternative language in the current places of residence of both, becomes other ways of looking, nourishing and breathing in the text. The corpus analyzed consists of eight emails, four from each writer, in which there is an awareness of the embodiment of the authorial body on the page.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Beltrán, M. (2016). “Sin sello postal: la correspondencia digital entre Lina Meruane y Cristina Rivera Garza”. En VIII Congreso Internacional de Literatura en la Feria Internacional de la Lectura Yucatán.

Berensmeyer, I., Buelens, G. y Demoor, M. (2016). “La autoría como performance cultural: nuevas perspectivas en estudios autoriales”, Gama M. (Trad.). En M. Torras y A. Pérez (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 205-239). Madrid: Arco Libros.

Cantero, M. (2015). “’Salvo si susurra…’: reformulaciones contemporáneas de la instancia autorial”. En Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 134-139.

Cróquer, E. (2016). “Currículum Vitae, Notas para una definición del “caso de autor”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 107-128). Madrid: Arco Libros.

Cróquer, E., Torras, M., y Pérez Fontdevila, A. (2015). “Ninguna voz es transparente. Autorías de mujeres para un corpus visibilizador”. En Mundo Nuevo, Revista de Estudios Latinoamericanos, año VII(16). pp. 15-27.

Deleuze, G. (1996). “Prólogo”. Crítica y clínica, Thomas Kauf (Trad.). Barcelona: Anagrama.

Díaz, J.L. (2016). “Las escenografías autoriales románticas y su ‘puesta en discurso’”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 155-186). Madrid: Arco Libros.

Maingueneau, D. (2016). “El ethos: un articulador”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 131-153). Madrid: Arco Libros.

Meizoz, J. (2016). “¿Qué entendemos por postura?”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comps.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 187-204). Madrid: Arco Libros.

Meruane, L.; y Rivera, C. (2013). “Intercambio”. En Traviesa. Literatura Contemporánea de cerca. Recuperado de http://www.mastraviesa.com/Intercambio-Meruane-vs-Rivera-Garza-1

Pérez, A.; y Torras, M. (2016). “Hacia una biografía del concepto de autor”. En M. Torras Francés y A. Pérez Fontdevila (Comp.) Los papeles del autor/a. Marcos teóricos sobre la autoría literaria. (pp. 11-51). Madrid: Arco Libros.

Pérez, A.; y Torras, M. (2015). “La autoría a debate: textualizaciones del cuerpo-corpus (una introducción teórica)”. En Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 1-16.

Rivera, C. (2013). Los muertos indóciles. Necroescrituras y desapropiación. México: Tusquets.

Torras, M. (2015a). “Y el verbo se hizo carne. Vías de encarnación de un corpus-cuerpo autorial”. En Estudios. Revista de investigaciones literarias y culturales. 21(42). pp. 23-41.

Torras, M. (2015b). “El segundo oficio del escritor. Photo-Photo, de Marie Mimier, o la textualización de la pose autorial”. Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, (24). pp. 84-92.

Published

2019-06-28

How to Cite

Loría Araujo, D. (2019). Towards New Ways of Breathing: The Digital Exchange Between Cristina Rivera Garza and Lina Meruane. Sincronía, 23(76), 241–256. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/596