Digital resources for the elaboration of educational electronic portfolios.
Keywords:
Electronic portfolios, Learning evaluation, New technologiesAbstract
This article aims to present the results of a qualitative research focused on the analysis of technological tools which could be used in the elaboration of electronic portfolios in educative contexts. In order to attain the objective, we have done a non-exhaustive search on the internet to define the digital resources available and establish a categorization that allows us to get a general perspective of the characteristics, current availability and diversity of materials in the field. This search allowed us to obtain information of nineteen resources that were classified into four main categories: edition, design, portfolios elaboration and multimedia content gestion. Moreover, we proposed an analysis of three tools clarifying and deepening into their characteristics, functions and possible implications in the activity of education. With this article, we intend to contribute to the understanding of current technological resources in order to allow more docents and students to get benefits from their didactic potentialities inside and outside the classroom
Downloads
References
Alcaraz, N. (2016). La Evaluación a través de Portafolios: ¿Una Ocasión para el Aprendizaje? Revista Iberoamericana de Evaluación Educativa, 2016, 9(1), 31-46. doi:10.15366/riee2016.9.1.002.
Barberà, E. (2005). La evaluación de competencias complejas: la práctica del portafolio. Educere, 9 (31), 497-504.
Barberà, E. (2005). Calificar el aprendizaje mediante la evaluación por portafolios. Perspectiva Educacional. Formación de profesores, 45, 70-84.
Bozu, Z. (2012). Cómo elaborar un portafolio para mejorar la docencia universitaria. Una experiencia de formación del profesorado novel. Barcelona: OCTAEDRO.
Coromina, J. Sabate, F., Romeu, J y Ruiz, F. (2011). Portafolio digital de aprendizaje: Un nuevo medio de comunicación en la educación. Intangible Capital, 7(1), 116-142. Doi:10.3926/ic.2011.v7n1.p116-142.
Díaz, F. y Pérez, M. (2010). El portafolio docente a escrutinio: sus posibilidades y restricciones en la formación y evaluación del profesorado. Observar, 4, 6-27.
Díaz, F., Romero, E. y Heredia, A. (2011). Los e-portafolios de aprendizaje como recurso de reflexión y evaluación auténtica: Una experiencia con estudiantes universitarios de psicología. Recuperado de: http://recursos.portaleducoas.org/sites/default/files/1912.pdf.
Díaz, F., Romero, E, y Heredia, A. (2012). Diseño tecnopedagógico de portafolios electrónicos de aprendizaje: Una experiencia con estudiantes universitarios. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 14 (2), 103-117.
Espinosa, M. (2008). Portafolio electrónico: posibilidades los docentes. Pixel-Bit. Revista de Medios y Educación, 32, 21-34.
Fernández, A. (2004). El portafolio docente como estrategia formativa y de desarrollo profesional. Educar, 33, 127-142.
García, F. (2005). El papel de los portafolios electrónicos en la enseñanza-aprendizaje de las lenguas. Glosas didácticas, 14, 112-119.
García-Carpintero, E. (2017). El portafolio como metodología de enseñanza-aprendizaje y evaluación en el practicum: percepciones de los estudiantes. REDU. Revista de Docencia Universitaria, 15(1), 241-257. https://doi.org/10.4995/redu.2017.6043.
Generelo-Pérez, M. (2013) Uso de portafolio para educación personalizada. En Trujillo, C. y Miajadas, C. Comunicación social y educación, 36-45.
Jarauta, B. y Bozu, Z. (2013). Portafolio docente y formación pedagógica inicial del profesorado universitario. Un estudio cualitativo en la Universidad de Barcelona. Educación XX1, 16 (2), 343-362. Doi: 10.5944/educxx1.16.2.2646
Montoya, C., Montoya, M., Ramírez, M., Montoya, F., Alías, A. Baños, R. y Mazzyca, T. (2010). Escuela Politécnica Superior. Universidad de ALMERÍA, España. Recuperado de: http://www.greidi.infor.uva.es/JAC/GIAC_JAC/09/Doc_66.pdf.
Moreno-Fernandez, O. y Moreno-Crespo, P. (2017). El portafolio digital como herramienta didáctica: una evaluación crítica de fortalezas y debilidades. Revista de Humanidades, 30, 11-30.
Murillo, G. (2012). El portafolio como instrumento clave para la evaluación en educación superior. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 12(1), 1-23.
Rey, E. y Águeda, M. (2011). El portafolio digital un nuevo instrumento de evaluación. DIM: Didáctica, Innovación y Multimedia, 21, 1-10.
Roys, N. (2015). E-portafolio: desarrollo de habilidades y competencias tecnológicas. Memorias del Encuentro Internacional de Educación a Distancia, 4.
Rubio, M., Vilà, R. y Assumpta, A. (2015) Portafolios electrónico y actitudes hacia las TIC del alumnado en la asignatura de Prácticas Externas. RIDU Revista d’Innovació Docent Universitària, 7, 57-70.
Sierra, J, Gallardo, M. y Domínguez, A. (2013). El portafolios educativo como estrategia alternativa para la evaluación de competencias en un aula de primaria. Hekademos: revista educativa digital, 13, 93-105.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Hugo Trejo González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.