Ortega y Gasset’s view of theater.

Authors

Keywords:

Existence., Spectator., Perspective., Vitalism., Humanize.

Abstract

This article questions the dialectics among the actor and the public. It seeks to think about the relevancy and the historicity of the theatre and looks to understand the practice of the theatre as a vital art for the human being. Using the Jose Ortega y Gasset’s principal theses about “the spectator”, the text analyzes the game of masks installed between the actor and the spectator in the art moment but also in life. It also interrogates the notions of vital circumstance and reality and the importance of these philosophical criteria applied in theatre. Il also studies the perspectivism though against the unilateral way of seeing and invites to receive the theater discourses as a gift of live.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acosta, M. (2016). Clase magistral de dirección escénica. Conferencia en el Teatro Torres Bodet, Guadalajara, Jalisco, México.

Acha, J. (1994). Huellas Críticas. Habana, Cuba: Biblioteca Americana.

Aristóteles. (1966). Poética. Barcelona. España: Editorial Aguilar.

Brook, P. (1993). La puerta abierta, reflexiones sobre la interpretación y el teatro. Barcelona, España: Editorial Alba.

Chamizo, P. J. (1998). José Ortega y Gasset. El perspectivismo. En Repertorio de Ensayistas y Filósofos, Universidad de Málaga, España. Recuperado de: www.ensayistas.org/filosofos/spain/ortega/ortega5.htm

Colombres, A. (2009). Nuevo Manual del Promotor Cultural. D.F. México: Conaculta.

De Zan, J. (2004). La ética, los derechos y la justicia. Argentina: Argenjus, Fores, Konrad Adenauer Stiftung. [Versión electrónica] Recuperado de: https://archivos.juridicas.unam.mx/www/bjv/libros/5/2228/1.pdf

Fo, D. (1998). Manual mínimo del actor. Hondarribia, España: Editorial Skene.

Gibrán, K. (2006) Alas Rotas. Argentina: Biblioteca Virtual Universal. https://biblioteca.org.ar/libros/130250.pdf

Heidegger, M. (1992). Arte y Poesía. D.F. México: Fondo de Cultura Económica.

Martín. F. (2007). María Zambrano. El espectador. Revista de la Asociación de Hispanismo Filosófico, 12(1). 85-92.

Mantovani, A., Cortés, B., Corrales, E., Muñoz, J. y Pundik, P. (2017). Impro 90 juegos y ejercicios de improvisación teatral. Barcelona, España: Octaedro.

Ortega, J. (1971), El Espectador. Navarra, España: Editorial Salvat.

Paz, O. (1957). Libertad bajo palabra. Obra poética 1935-1957. D.F. México: Fondo de Cultura Económica.

Thomson, P.; Sacks, G. (1998) Introducción a Brecht. Madrid, España: Ediciones Akal.

Urrutia, J. (2006). Vitalidad de la deshumanización del arte, Revista de Occidente. (300).

Vallejo, C. (1973). El Arte y la Revolución, Lima, Perú: Mosca Azul Editores.

Published

2019-12-16

How to Cite

Castellano González, R. E. (2019). Ortega y Gasset’s view of theater. Sincronía, 24(77), 575–591. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/561

Issue

Section

MISCELLANY