Thesingularity of contemporarypoetry. Reflections and characterization (1980-2018)

Authors

Keywords:

Contemporary poetry., Singularity., Difference., Originality.

Abstract

In this research article, the singularity is addressed as a key element for the change of contemporary poetry, stuck in a neo-realistic aesthetic since the eighties of the last century, in which an involution phenomenon occurs after the realism of the fifties becomes in hegemonic poetry. The phenomenon occurred especially in Spain, although an echo is emitted both in Europe and in other countries of the Hispanic world, where there is also a need for a change in the dominant aesthetic. They are established in the pages that follow the existing links between philosophy and poetry for the analysis of a relationship channeled to the establishment of a singular poetry that the differential poets created individually and that developed over the past decades to the present, although it did not have The expected significance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alberti, R. (1929). Cal y canto, Madrid: Revista de Occidente.

Aleixandre, V. (1998). Antología total. Madrid: Círculo de Lectores.

Álvarez, N. (2017). Descubrir lo que se sabe. Estudio de género en 48 premios de poesía. Madrid: Tigres de papel.

Álvarez, M. (2006). Obra poética (1941-2005), Madrid: Visor y Diputación de Córdoba.

Andréu, B. (1981). De una niña de provincias que se vino a vivir en un Chagall. Madrid: Adonais.

Arreola, J. J. (1996). Antiguas primicias. Guadalajara: Secretaría de Cultura de Jalisco.

Barthes, R. (2007). El placer del texto. Madrid: Siglo XXI.

Baudelaire, C. (2006). Las flores del mal. Madrid: Cátedra.

Bécquer, G. A. (2006). Rimas. Madrid: Cátedra.

Byron, L. (2005), Poemas. Madrid: Edimat.

Cadenas, R. (2012). Sobre abierto. Valencia: Pre-textos.

Campos, M. A (2007). El forastero de la tierra (1977-2004). D.F: El Tucán de Virginia.

Carvajal, A. (1968). Tigres en el jardín. Madrid: Ciencia Nueva, El Bardo.

Cirlot, J.E. (2001). Bronwyn. Madrid: Siruela.

Clementson, C. (1977). De la tierra, el mar y otros caminos. Madrid: Rialp.

Chumacero, A. (2008). Material de lectura. Selección y nota de José Emilio Pacheco. Ciudad de México: Universidad Autónoma Nacional de México.

De Villena (1993). Poesía (1980-1990), Colección Ánade nº 40-41. Granada: Ediciones Antonio Ubago.

De Ory, C. E. (1978). Metanoia. Madrid: Cátedra.

De Torre, G. (1965). Historia de las literaturas de vanguardia. Madrid: Guadarrama.

Diego, G. (1986). Manual de espumas y Versos humanos. Madrid: Cátedra. Edición de Milagros Arizmendi.

Enrique, A. (1990). El galeón atormentado. Córdoba: Fundación Cultura y Progreso, Paralelo 38.

García, P. (2008). Poesía completa (1940-2008). Madrid: Visor Libros.

Guillén, J. (1977). Cántico. Barcelona: Seix Barral.

Gutiérrez, H. (2013). Los pasos revividos. Madrid: Vaso roto.

Kolnai, A. (1974). Der Ekel. Tübingen: Max Niemeyer.

Lagos, C. (1996), Una noche bajo las estrellas. Almería: Instituto de Estudios Almerienses.

López, R. (1978). Antología mínima. Ciudad de México: Costa-Amic.

Luna, L. (2014). Fuego azul (Poemas 1999-2007). San Salvador: Índole Editores.

Lupiáñez, J. (1999). La verde senda. Madrid: Huerga y Fierro.

Molina, R. (1982). Obra poética completa, Granada: Diputación de Córdoba y Antonio Ubago editor.

Morón. E. (2007). La senda de los eucaliptos. Salobreña: Las piedras del molino.

Muñoz, J.A. (2005). La voz que me llama, Valencia: Pre-Textos.

Neruda, P. (2017). Tentativa del hombre infinito. Edición de Hernán Loyola. Madrid: Cátedra.

Pacheco, J. E. (1984). Fin de siglo y otros poemas. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica.

Paz, O. (1960). Libertad bajo palabra. México: Fondo de Cultura Económica.

Perniola, M. (2002). El arte y su sombra. Madrid: Cátedra.

Pessoa, F. (1999). Odas a Ricardo Reis. Barcelona: Millenium. Unidad Editorial.

Pound E. (2018). Cantos. Madrid: Sexto Piso.

Rilke, R.M. (1987). Elegías de Duino. Cátedra: Madrid. (Edición de Eustaquio Barjan).

Rimbaud, A. (2016). Obra completa bilingüe. Gerona: Atalanta.

Rodríguez, A. (1988). Ante nueve poetas de Córdoba. Córdoba: Cajasur,

Rodríguez, A. (1997). Elogio de la Diferencia. Antología consultada de poetas no clónicos. Córdoba: Cajasur.

Rodríguez, A. (2017a). La sociedad secreta de los poetas. Estéticas diferenciales de la poesía española contemporánea. Barcelona: Carena.

Rodríguez, A. (2017b). Siete poetas diferenciales de la lírica española de los ochenta. México, Guadalajara: Caudal Ediciones Hispanas.

Rodríguez, P. (2015). La otra mirada. Barcelona: Carena.

Rodríguez, P. (1992). De libre edad. Granada: Ubago.

Vallejo, C. (1978). Poesía completa. Puebla: Premiá Editores.

Verlaine, P. (1884). Les poetes Mauditits. Paris: LeonNavier-Librairieeditteur

Published

2019-12-16

How to Cite

Rodríguez Jiménez, A. (2019). Thesingularity of contemporarypoetry. Reflections and characterization (1980-2018). Sincronía, 24(77), 302–322. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/546