The Metamorphosis of Beauty. An Interpretation of the “Part I” of Immanuel Kant´s Critique of Judgment.

Authors

Keywords:

Judgment., Taste., Reflecting Judgment, Finality., Form.

Abstract

The paper´s issues elucidates the Kantian approximation of beauty through an analysis of the “Part I. Critique of Aesthetics Judgment” of Immanuel Kant´s Critique of Judgment. The interpretation shows the significance of the work within the System of Transcendental Idealisms and appoints to his Philosophical main issues in relation with the mains topics of nature (Critique of the Pure Reason), beautiful (Critique of Judgment), freedom (Critique of Practical Reason). The interpretation shows that the ideal of beauty carries out the unification and distinction of nature (phenomena) and freedom (things-in-themselves); but this ideal of beauty undergoes of metamorphosis that, according to moments of the Judgments of Taste “First Book. Analytic of Beautiful”, changes the phenomena´s forms (representations, objects), transforms the solipsism of subjectivity to the universal communicability, under this the man becomes a species and, with this, makes evident an own necessary satisfaction of humanity. The metamorphosis of beauty as Transcendental ideal of subjectivity transforms the relationships of man with self, with the others, with the objects and with the world. This ideal of beauty is a dynamical exposition of a special nature, which is found in close relation of the Philosophical situation of his time, especially with the Goethe´s Theory of Nature and his metamorphosis of beings.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles. (2008). Ética Nicomáquea. Ética Eudemia. Madrid: Editorial Gredos, S. A.

Benda, J. (1941). El pensamiento vivo de Kant. Buenos Aires: Editorial Losada S. A.

Blumenberg, H. (2007). Tiempo de la vida y tiempo del mundo. Valencia: Pre-Textos.

Blumenberg, H. (2013). Historia del espíritu de la técnica. Valencia: Pretextos.

Cassirer, E. (2014). Rousseau, Kant, Goethe. Filosofía y cultura en la Europa del siglo de las luces. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Figal, G. (2015). Aesthetics as Phenomenology. The Appearance of Things. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press.

Fink, E. (2011). Hegel. Interpretaciones fenomenológicas de la Fenomenología del Espíritu. Barcelona: Herder S. L.

Gadamer, H. G. (1991). La actualidad de lo bello. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica, S. A. – I. C. E. de la Universidad Autónoma de Barcelona.

Gadamer, H. G. (2005). Verdad y Método. Salamanca: Ediciones Sígueme.

Gillespie, M. (1984). Hegel, Heidegger and the Ground of History. Chicago & London: The University of Chicago Press.

Goethe, J. W. (1991a). Obras completas. Tomo I. Madrid: Editorial Aguilar.

Goethe, J. W. (1991b). Obras completas. Tomo III. Madrid: Editorial Aguilar.

Goethe, J. W. (2011). Fausto. Madrid - México DF: Espasa Libro S. L. U. - Editora Planeta Mexicana S. A. de C. V. (Edición y traducción de Miguel Salmerón. Prólogo El Duque de Alba).

Hartmann, N. (1954). La nueva ontología. Buenos Aires: Editorial Sudamericana. (Traducción e introducción de Emilio Estiú).

Hartmann, N. (1960). La Filosofía del Idealismo Alemán. Tomo I. Fichte, Schelling y los Románticos. Buenos Aires: Editorial Sudamericana. (Traducción de Emilio Estiú).

Heidegger, M. (2015). El tratado de Schelling sobre la esencia de la libertad humana (1809). Ciudad Autónoma de Buenos Aires: Ediciones Waldhuter.

Kainz, F. (1952). Estética. México DF: Fondo de Cultura Económica.

Kant, I. (2002a). Crítica de la Razón Pura. Madrid-Buenos Aires-México-Bogotá: Aguilar-Altea-Taurus-Alfaguara S.A.

Kant, I. (2002b). Crítica de la Razón Práctica. Barcelona: Biblioteca de Grandes Pensadores-RBA Coleccionables S. A.

Kant, I. (2004). Kritik der Urteilskraft. Stuttgart: Reclam Universal Bibliotek

Kant, I. (2005). Crítica del Juicio. Buenos Aires: Editorial Losada. (Traducción del alemán: José Rovira Armengol).

Kant, I. (2012). Crítica del discernimiento. Madrid: Alianza Editorial. (Versión castellana y estudio preliminar de Roberto R. Aramayo y Salvador Mas).

Kant, I. (2014). Crítica del juicio. Madrid-Barcelona: Editorial Gredos S. A.-RBA Coleccionables, S. A. (Traducción de Manuel García Morente).

Kant, I. (2016). Crítica del discernimiento. Madrid: Mínimo tránsito-A. Machado Libros. (Edición de Roberto R. Aramayo y Salvador Mas).

Landgrebe, L. (1975). Fenomenología e historia. Caracas: Monte Ávila Editores C. A.

Leibniz, G. W. (2016). Nuevos ensayos sobre el entendimiento. Madrid: Ediciones Akal S. A.

Martínez, F. (1987). Desconocida raíz común (Estudio sobre la teoría kantiana de lo bello). Madrid: La balsa de la Medusa. Visor Distribuciones, S. A. – Ed. Antonio Machado.

Platón. (2008). Diálogos III. Fedón, Banquete, Fedro. Madrid: Editorial Gredos, S. A.

Verneaux, R. (1982). Immanuel Kant. Las tres críticas. Madrid: Crítica filosófica. Editorial Magisterio español, S. A.

Published

2019-12-16

How to Cite

Lome Hurtado, L. Ángel. (2019). The Metamorphosis of Beauty. An Interpretation of the “Part I” of Immanuel Kant´s Critique of Judgment. Sincronía, 24(77), 22–44. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/533

Issue

Section

PHILOSOPHY