Critical thinking the challenge of philosophical training today. A contribution from the virtual philosophical observatory

Authors

Keywords:

Philosophy for children, Philosophy didactics, Community of inquiry, Critical thinking.

Abstract

All educational processes must begin in childhood, highlighting the importance of including philosophy in the curriculum from early childhood. Research plays a key role in shedding light on the training of teachers who adopt not only methodologies such as the community of inquiry from the Philosophy for Children (FpN) program proposed by Lipman (1969), but also explore hybrid approaches. These alternatives aim to spark thought and reflection within pedagogical practice, contributing to an educational project focused on teaching how to think, feel, and live in a rigorous, critical, creative, caring, and supportive way (Miranda Alonso, 1995, cited by Espinosa, 2007).

Therefore, it is essential to seek alternatives that consolidate educational projects rooted in the realities of both children and teachers. In this way, philosophy becomes a didactic, reflective, and transformative tool that fosters critical thinking and transformative action in children, who naturally possess wonder and curiosity.

This article emerges within the framework of research projects supported by the Amautas Group, the GIISCH Group, and the Virtual Philosophical Observatory. It builds on the belief expressed by Lipman & Sharp (1990) that FpN offers a meaningful path for reflective and communicative dialogue—both through the topics it addresses and its methodology. This dialogue promotes a deeper, more autonomous, critical, and creative understanding of personal and shared experiences, contributing to the development of both the individual and the collective within society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alvear, A. E. y Mora, P. A (2011). Observatorio filosófico virtual para el desarrollo de habilidades de pensamiento. Educación y Desarrollo Social. 5(2), 128-140. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5386240

Amador, B.; Vélez, J.; Cardozo, J.; Pinto, D. y Mora, P. (2017). Argumentación y desarrollo del pensamiento crítico en entornos virtuales de aprendizaje. Colombia: Recuperado de: http://hdl.handle.net/10596/11968

Argüello, A.; Cabeza, O.; Cardona, R.; Hernández, M. y Rodríguez, D. (2012). Del modelo de desarrollo económico al paradigma de desarrollo Humano. Revista Complutense de Educación. 23(2), 401-425

Bauman, Z. (2005). Los retos de la educación en la modernidad líquida. España: Gedisa.

Barreda, C.; González, C.E.; Constain, G.E. y Mora, P.A. (2019) Determination of the Appropriation Level in the Collaborative Work, a Challenge in Distance Education Focused on E-learning. En: Agredo-Delgado V., Ruiz P. (eds) Human-Computer Interaction. HCI-COLLAB 2018. Communications in Computer and Information Science. 847. Springer.

Boisvert, J. (2004). La formación del pensamiento crítico. Teoría y práctica. México: Fondo de cultura económica.

Derrida, J. (2002). La Universidad sin condición. España: Trotta.

Freire, P. (2002). Concientización: Teoría y práctica de una educación liberadora. Galerna.

Gadotti, M. (2008). Historia de las ideas pedagógicas. México: Siglo XXI Editores.

Giroux, H. A. (2003). Pedagogía y política de la esperanza. Buenos Aires: Amorrortu.

Leff, E. (2006). Aventuras de la Epistemología Ambiental: de la Articulación de las Ciencias al Diálogo de Saberes. México: Siglo XXI Editores.

Morín, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Francia: UNESCO. Ed. Magisterio.

Nussbaum, M. (2010). Sin fines de lucro, por qué la Democracia necesita de las humanidades. Argentina: Katz Editores.

Paul, R., & Elder, L. (2003). La mini-guía para el pensamiento crítico, conceptos y herramientas. Dillon Beach, California: Fundación para el pensamiento crítico.

Rodríguez, D.A., Gutiérrez, P., García, S.E., Martínez, N.J., Rincón, E.A. (2019). Correlación de los modelos pedagógicos y el currículo en el contexto educativo. Revista TEMAS, Universidad santo Tomás. III(13), 141-153.

Rodríguez, D. (2019). Influencia de las humanidades en la construcción holística de la ciudadanía universal desde Martha Nussbaum. Bucaramanga, Colombia: Ediciones USTA. Universidad Santo Tomás.

Zuleta, E. (2005). Elogio de la dificultad y otros ensayos. Colombia: Hombre Nuevo Editores.

Published

2019-12-16

How to Cite

Mora Pedreros, P. A., Rodríguez Torres, D. A., & Santiago Pajajoy, M. J. (2019). Critical thinking the challenge of philosophical training today. A contribution from the virtual philosophical observatory. Sincronía, 24(77), 3–21. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/532

Issue

Section

PHILOSOPHY