The knowledge of adolescence and its involvement in teaching practice

Authors

Keywords:

Adolescent., Family., School., Teaching practice

Abstract

Knowing the adolescent is necessary in every teaching practice. We cannot see the student and the adolescent as if they were two different boxes in which we must fill them with knowledge, as if they were two entities isolated from each other. By knowing the students' individuality, we can identify a series of individual, family, social, attitudinal factors etc., which will give us many tools to improve our work in the classroom. Emotional and psychological changes, the search for personal identity, acceptance in a group, separation from parents, among other situations, are important aspects for the development of adolescence. That is why in this article it offers an analysis on adolescence, to know the changes that students present in this stage, as well as factors of individual, family and social order that will influence the student remarkably; and finally, a series of points to consider in our teaching process as the result of this analysis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álava, M. (s/f) La educación es la llave del conocimiento y la antesala de la felicidad. BBVA. Aprendamos juntos: EL PAÍS. https://aprendemosjuntos.elpais.com/especial/no-basta-con-querer-a-los-hijos-tambien-hay-que-creer-en-ellos-maria-jesus-alava-reyes/

Bandura, A, y Walters, R. H. (1974) Desarrollo de la personalidad. Madrid: Alianza Universidad

Barca, A., Peralbo, M., Porto, A.M., y Brenlla, J.C. (2008) “Contextos multiculturales, enfoques de aprendizaje y rendimiento académico en el alumnado de educación secundaria.” Revista Iberoamericana de Educación. Número 46: Enero-Abril. Obtenida el 25 de octubre 2018 de: https://rieoei.org/historico/documentos/rie46a10.htm

Bolles, R, C. (1990) Teoría de la motivación. Investigación experimental y evaluación. México: Trillas

Camps, V. (2008) Creer en la educación: la asignatura pendiente. Barcelona, España: Peninsula

Eresta, M. J. (s/f) “Adolescentes de hoy aspiraciones y modelos.” Liga española de la educación. Ministerio de sanidad, servicios sociales e igualdad. https://www.navarra.es/NR/rdonlyres/CA85EE8A-711C-4967-93BD-362FBB0F2582/234022/Observatorio_Estudio_Aspiraciones_y_modelos_Parte1.pdf

Clauss, G. y Hiebsch, H. (1966) Psicología del niño escolar. México: Grijalbo

Gispert, C. (1989) Programa de formación de padres. Adolescencia. España: Ecisa

Guillén, R. (2005) “La adolescencia en el mundo actual”. Revista de la Sociedad Boliviana de Pediatría. v.44 n.2. Recuperado el 2 de febrero de 2019 de http://www.scielo.org.bo/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1024-06752005000200001

Lefrancois, G, R. (2000) Acerca de los niños. Una introducción al desarrollo del niño. México: Fondo de cultura económica.

Perrenoud, P. (2015) La evaluación de los alumnos. De la producción de la excelencia a la regulación de los aprendizajes. Entre dos lógicas. Buenos aires: Colihue.

Siegel, D. (2018, noviembre, 19) Por qué la adolescencia es una etapa maravillosa de la vida. En: Aprendamos juntos. [Archivo de video] Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=6anw1uCBHuU

Published

2020-12-17

How to Cite

Obledo Rodríguez, H. O. (2020). The knowledge of adolescence and its involvement in teaching practice. Sincronía, 25(79), 677–704. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/531