Peaceful coexistence at school as an imperative of current education: proposals and perspectives
Keywords:
School violence, Peaceful coexistence, Teachers.Abstract
The purpose of this paper is to describe the conditions of violence in school contexts and the imperative to train teachers to transform peaceful coexistence environments in schools and classrooms. Likewise, the guiding principles are proposed to guide the practical action, thinking about the conditions of the educators and starting from intervention experiences located in basic education schools in the entity. It starts from an analytical and descriptive framework, where both diagnoses and studies approached from the perspective of various theorists in the field of school violence are recovered. The intervention proposal has been implemented in school situations and its results are more emphasized as contributions to the phenomenon. This is justified by the demand to underline the need to train in the teachers of basic schools’ social skills and the construction of environments for peaceful coexistence as a condition of the harmonious development of the learners.
Downloads
References
Coronado, M. (2008). Competencias sociales y convivencia. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Cohen, J. (2003). La inteligencia emocional en el aula: Proyectos, estrategias e ideas. Buenos Aires: Troquel.
De Vargas, P. (1999). Directeur du college de l’ Elysée. Francia. Consultado el 12 de febrero de 2020, en http://tafel.levillage.org/societe/violence.html#chron
Viñas, J. (2007). Conflictos en los centros educativos. Cultura Organizacional y mediación para la convivencia. Barcelona: Editorial Grao.
El Financiero (s.d.). Organización presenta guía contra el acoso escolar. [Archivo de video]. El Financiero. Televisión. https://www.elfinanciero.com.mx/tv/bitacora-politica/organizacion-presenta-guia-contra-el-acoso-escolar
Epstein, J. (2002). Construction des reperes chez I’ enfant et prevention des violences et incivilities, Conferencia para la FOCEF, Québec, febrero.
Larios, R. (23 de julio de 2019). SEJ reporta 22 casos de bulllying en 2019. El Universal. Un1ón, Jalisco. Educación. https://www.unionjalisco.mx/articulo/2019/07/23/educacion/sej-reporta-22-casos-de-bulllying-en-2019
Ortega R. y Del Rey, R. (2003) El proyecto Bullying de la escuela de Sevilla. Un modelo Educativo. Conferencia Europea.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2017). Según los datos ofrecidos por PISA 2015 el acoso escolar es una de las mayores preocupaciones en las escuelas. https://es.unesco.org/news/segun-datos-ofrecidos-pisa-2015-acoso-escolar-es-mayores-preocupaciones-escuelas
Pinzón, J.; Rodríguez, L.; Riveros, O. y Martínez, S. (2002). “Violencia y escuela: hacia la comprensión de sus manifestaciones e imaginarios presentes en la relación maestro-estudiante”, en Barbosa, B. (comp.) El oficio de investigar. Educación y pedagogía frente a nuevos retos, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 315-351.
Lucio, L. A.; Prieto, M. T.; & Carrillo, J. C. (2018). Manifestaciones de violencias entre alumnos de educación superior: Los usos del WhatsApp. Alteridad, 13(2), 204-213.
Consultado el 10 de octubre de 2019 en https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.04
Prieto, M. T.; Carrillo, J.C. y Jiménez, J. (2009). Formación de profesores para la solución de conflictos. Buenos Aires. Novedades Educativas.
Prieto, M. T. y Valencia A. C. (2015). Miradas analíticas sobre temas de subjetividad y violencia en el campo educativo. Perspectivas y propuestas. México: Universidad de Guadalajara. CUCEA. Guadalajara.
Tenti, E., y Tedesco, J. C. (2009). Nuevos discentes: las características sociales y culturales de los destinatarios de la acción educativa. Buenos Aires, Arrgentina.: Departamento de Educación Cooperativa, Fundación Bica. Disponible en: www.pedagogiadelapaz.com.ar
Valdez, B. (23 de mayo de 2014). México es el primer lugar de bullying a escala internacional. Milenio. Opinión. https://www.milenio.com/politica/mexico-es-el-primer-lugar-de-bullying-a-escala-internacional
Valencia, A. C. y Nava, J. M. (2015) La narrativa, elemento intersubjetivo y vía del juicio reflexionante en la acción educativa. México: COMIE.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Ana Cecilia Valencia Aguirre, María Teresa Prieto Quezada and José Claudio Carrillo Navarro

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.