Peaceful coexistence at school as an imperative of current education: proposals and perspectives

Authors

Keywords:

School violence, Peaceful coexistence, Teachers.

Abstract

The purpose of this paper is to describe the conditions of violence in school contexts and the imperative to train teachers to transform peaceful coexistence environments in schools and classrooms. Likewise, the guiding principles are proposed to guide the practical action, thinking about the conditions of the educators and starting from intervention experiences located in basic education schools in the entity. It starts from an analytical and descriptive framework, where both diagnoses and studies approached from the perspective of various theorists in the field of school violence are recovered. The intervention proposal has been implemented in school situations and its results are more emphasized as contributions to the phenomenon. This is justified by the demand to underline the need to train in the teachers of basic schools’ social skills and the construction of environments for peaceful coexistence as a condition of the harmonious development of the learners.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Coronado, M. (2008). Competencias sociales y convivencia. Buenos Aires: Novedades Educativas.

Cohen, J. (2003). La inteligencia emocional en el aula: Proyectos, estrategias e ideas. Buenos Aires: Troquel.

De Vargas, P. (1999). Directeur du college de l’ Elysée. Francia. Consultado el 12 de febrero de 2020, en http://tafel.levillage.org/societe/violence.html#chron

Viñas, J. (2007). Conflictos en los centros educativos. Cultura Organizacional y mediación para la convivencia. Barcelona: Editorial Grao.

El Financiero (s.d.). Organización presenta guía contra el acoso escolar. [Archivo de video]. El Financiero. Televisión. https://www.elfinanciero.com.mx/tv/bitacora-politica/organizacion-presenta-guia-contra-el-acoso-escolar

Epstein, J. (2002). Construction des reperes chez I’ enfant et prevention des violences et incivilities, Conferencia para la FOCEF, Québec, febrero.

Larios, R. (23 de julio de 2019). SEJ reporta 22 casos de bulllying en 2019. El Universal. Un1ón, Jalisco. Educación. https://www.unionjalisco.mx/articulo/2019/07/23/educacion/sej-reporta-22-casos-de-bulllying-en-2019

Ortega R. y Del Rey, R. (2003) El proyecto Bullying de la escuela de Sevilla. Un modelo Educativo. Conferencia Europea.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura UNESCO (2017). Según los datos ofrecidos por PISA 2015 el acoso escolar es una de las mayores preocupaciones en las escuelas. https://es.unesco.org/news/segun-datos-ofrecidos-pisa-2015-acoso-escolar-es-mayores-preocupaciones-escuelas

Pinzón, J.; Rodríguez, L.; Riveros, O. y Martínez, S. (2002). “Violencia y escuela: hacia la comprensión de sus manifestaciones e imaginarios presentes en la relación maestro-estudiante”, en Barbosa, B. (comp.) El oficio de investigar. Educación y pedagogía frente a nuevos retos, Bogotá: Universidad Pedagógica Nacional, 315-351.

Lucio, L. A.; Prieto, M. T.; & Carrillo, J. C. (2018). Manifestaciones de violencias entre alumnos de educación superior: Los usos del WhatsApp. Alteridad, 13(2), 204-213.

Consultado el 10 de octubre de 2019 en https://doi.org/10.17163/alt.v13n2.2018.04

Prieto, M. T.; Carrillo, J.C. y Jiménez, J. (2009). Formación de profesores para la solución de conflictos. Buenos Aires. Novedades Educativas.

Prieto, M. T. y Valencia A. C. (2015). Miradas analíticas sobre temas de subjetividad y violencia en el campo educativo. Perspectivas y propuestas. México: Universidad de Guadalajara. CUCEA. Guadalajara.

Tenti, E., y Tedesco, J. C. (2009). Nuevos discentes: las características sociales y culturales de los destinatarios de la acción educativa. Buenos Aires, Arrgentina.: Departamento de Educación Cooperativa, Fundación Bica. Disponible en: www.pedagogiadelapaz.com.ar

Valdez, B. (23 de mayo de 2014). México es el primer lugar de bullying a escala internacional. Milenio. Opinión. https://www.milenio.com/politica/mexico-es-el-primer-lugar-de-bullying-a-escala-internacional

Valencia, A. C. y Nava, J. M. (2015) La narrativa, elemento intersubjetivo y vía del juicio reflexionante en la acción educativa. México: COMIE.

Published

2020-12-17

How to Cite

Valencia Aguirre, A. C., Prieto Quezada, M. T., & Carrillo Navarro, J. C. (2020). Peaceful coexistence at school as an imperative of current education: proposals and perspectives. Sincronía, 25(79), 628–645. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/529