Friendship in war cinema: stratification, splitting of self and empathy.

Authors

Keywords:

Cinema and Literature, Philia-phobia., Hierarchy., Moral travel, Otherness.

Abstract

This work aims to address the theme of friendship war cinema, understood as one that includes all the variants of the word love, or what is the same, understood as the philía of the ancients. These narratives have the advantage that they raise the existence of social conflicts, the most violent is war, which in turn acts as generators of feelings and passions of all kinds. What is intended, then, is to make an analysis of the different philias in borderline situations for modern man.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aristóteles (1988). Ética nicomaquea, E. Lledó (Ed.). Madrid: Gredos.

Caparrós, J. M.ª (1998). La guerra de Vietnam, entre la historia y el cine. Barcelona: Ariel.

Conrad, J. (1998). El corazón de las tinieblas y otros relatos. Madrid: Valdemar.

Coppola, F. F. (1979). [Filme] Apocalypse Now. EEUU.

Curtiz, M. (1943). [Filme] Casablanca. EEUU.

Dmytryk, E. (1947). [Filme] Encrucijada de odios. EEUU.

Eliot, T. S. (2015). Poesías completas. I., C. Ricks, J. McCue y J. L. Rey (Eds.). Madrid: Visor.

Filón de Alejandría (1962). Todo hombre bueno es sabio. Madrid: Aguilar.

Hobbes, T. (2000). De Cive, C. Mellizo (Ed.). Madrid: Alianza Editorial.

Homero (2012). Ilíada, F. J. Pérez (Ed.). Madrid: Albada.

Laín, P. (1986). Sobre la amistad. Madrid:Esasa.

Maquiavelo, N. (1999). El Príncipe/La Mandrágora, H. Puigdoménech (Ed.). Madrid: Cátedra.

Macherey, P. (2000). El Lisis de Platón: dilema entre la amistad y el amor. En Jankélévitch, S. y B. Olgivie (Dirs.), La amistad. En su armonía, en sus disonancias, (pp. 60-79), Barcelona: Idea Books.

Karsenti, B. (2000). ¿Hace la amistad donación de sí? En Jankélévitch, S. y B. Olgivie (Dirs.), La amistad. En su armonía, en sus disonancias, (pp. 96-109), Barcelona: Idea Books.

Kramer, S. (1961). [Filme] ¿Vencedores o vencidos? EEUU.

Kubrick, S. (1987). [Filme] La chaqueta metálica. EEUU.

Kubrick, S. (1957). [Filme] Senderos de gloria. EEUU.

Lean, D. (1957). [Filme] El puente sobre el río Kwai. GB.

Loach, K. (1994). [Filme] Tierra y libertad. GB-España-Alemania.

Malick, T. (2000). [Filme] La delgada línea roja. EEUU.

Muinelo, G. (1987). Sociología del cine de guerra. Sl., Capitanía General de la VII Región Militar.

Peckinpah, S. (1976). [Filme] La cruz de hierro. GB/Alemania.

Platón (1981). Diálogos. 1, E. Lledó Iñigo (Ed.). Madrid: Gredos.

Reed, C. (1949). [Filme] El tercer hombre. GB.

Renoir, J. (1937). [Filme] La gran ilusión. Francia.

Roch, E. (2008). Películas clave del cine bélico. Barcelona-México-Buenos Aires: Robin Books.

Rossellini, R. (1945). [Filme] Roma, ciudad abierta. Italia.

Séneca, L. A (1984). De la clemencia. Obtenido el 2 de junio de 2020 desde http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/de-la-clemencia--0/html/ff0a2e94-82b1-11df-acc7-002185ce6064_2.html

Vidor, C. (1946). [Filme] Gilda. EEUU.

Villar, A. (1996). Rousseau (1712-1778). Madrid: Ediciones del Orto.

Zinnemann, F. (1953). [Filme] De aquí a la eternidad. EEUU.

Published

2020-12-17

How to Cite

Panero García, M. P. (2020). Friendship in war cinema: stratification, splitting of self and empathy. Sincronía, 25(79), 22–50. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/483