A semiotic configuration of the terrifying body in horror cinema

Authors

  • José Reyes González Flores Universidad de Guadalajara

Keywords:

Semiotics., Terrifying body, Figure., Figurative discursive syntax

Abstract

The horror, the angst, the fear, and the exaltation are human reactions to beings that have overstepped natural and social limits. A mutilated, festered, or deformed body—an extreme corporal transformation—induces horror. Likewise, isolated and desolate places evoke the feeling that secrets are hidden within them, giving rise to macabre and horrifying imaginaries. It is not merely a play of adjectives; the simple sensation of someone behind oneself can awaken fear.

Horror, therefore, is the emotion perceived and felt by human beings, while terror is the realization of that horror. It is no longer the shadowy presence or the amorphous, mutilated body, but the awareness and materialization of the dreadful. Horror can be sensed on the skin, but when it becomes tangible and interacts with people, it magnifies.

Horror cinema has brought forth from the imagination all kinds of monsters, possessions, and beings that feed on human flesh and blood. This study opens a line of inquiry in Semiotics that, through configurational analysis, allows the construction of discursive figures representing the horrific body.

Thus, fourth-generation Semiotics—Semiotics 4 [S4]—provides theoretical and methodological tools to explain the figures of terrifying bodies in horror films. The corpus analyzed consists of a selection of classic cinematographic texts that have become landmarks in the genre.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benveniste, Émile (2004). Problemas de lingüística general, tomo 2. Tr. Juan Almela. México: Siglo XXI.

Benveniste, Émile (2007). Problemas de lingüística general, tomo 1. Tr. Juan Almela. México: Siglo XXI.

Coppola, Francis Ford (1992) Drácula. [Película, 128 min.]. Estados Unidos: Columbia Pictures.

Corbin, Alain (2005). Historia del cuerpo: De la revolución francesa a la gran guerra. V.2, Taurus Ediciones: Madrid.

Courtés, Joseph (2007). Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a la enunciación. Ver. española Enrique Ballón Aguirre. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).

Cronenberg, David (1986). La mosca. [Película, 96 min.]. Canadá, Reino Unido, Estados Unidos: Twentieth Century-Fox Productions

Cronenberg, David (1975). Vinieron de dentro… [Película, 87 min.]. Canadá: The Canadian Film Development Corporation.

Cuéllar Barao, Margarita (julio-diciembre, 2008). “La figura del monstruo en el cine de horror”. En Revista CS, núm. 2. Cali, Colombia: Universidad ICESI. 227-246. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/4763/476348366007.pdf

Descartes, René (1994). Discurso del método/ Tratado de las pasiones. Tr. Miguel Ángel Granda. Barcelona: RBA editores. (Historia de la literatura, 11).

Fontanille, Jacques (2001). Semiótica del discurso. Tr. Oscar Quezada Macchiavello. Perú: Universidad de Lima. (Colección Biblioteca Universidad de Lima).

Fontanille, Jacques (2008). Soma y sema. Figuras semióticas del cuerpo. Tr. Desiderio Blanco. Perú: Universidad de Lima. (Colección Biblioteca Universidad de Lima)

Friedkin, William (1975). El exorcista. Estados Unidos: Warner Sogefilms-Hoya Productions.

Galeen, Henrik (1926). El estudiante de Praga. [Película, 85 min.]. Alemania: Deutscche Bioscop GmbH.

Gómez Alonso, Rafael (2001). Análisis de la imagen. Estética Audiovisual. Madrid: Ediciones Del Laberinto.

Greimas, Algirdas Julius y Courtés, Joseph (1982). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, tomo 1. Ver. española de Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).

Greimas, Algirdas Julius. y Courtés, Joseph (2004). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, tomo 2. Ver. española de Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).

Helperin, Victor (1932). La legión de los hombres sin alma. [Película, 67 min.]. Estados Unidos: Victor, Edward Halperin Productions.

Kubrick, Stanley (1980). El resplandor. [Película, 146 min.]. Reino Unido-Estados Unidos: Warner Bros. Pictures, Producers Circle, Peregrine, Hawk Films.

Marnau, Friedrich Wilhelm (1922). Nosferatu, el vampiro. [Película, 81 min.]. Alemania: Prana-Film.

Myrick, Daniel y Sánchez, Eduardo (1999). El proyecto de la bruja de Blair. [Película, 86 min.]. Estados Unidos: Haxan Films.

Polanski, Roman (1968). La semilla del diablo. [Película, 136 min.]. Estados Unidos: William Castle Productions.

Scott, Ridley (1979). Allien, el octavo pasajero. [Película, 117 min.]. Reino Unido-Estados Unidos: Twentieth Century-Fox Productions, Brandywine Productions.

Siegel, Don (1956). La invasión de los ladrones de cuerpos. [Película, 80 min.]. Estados Unidos: Allied Artits.

Tourneur, Jacques (1942). La mujer pantera. [Película, 73 min.]. Estados Unidos: RKO Radio Pictures.

Wiene, Robery (1920). El Gabinete del Doctor Caligari. [Película, 63 min.]. Alemania: Decla Bioscop.

Published

2018-06-27

How to Cite

González Flores, J. R. (2018). A semiotic configuration of the terrifying body in horror cinema. Sincronía, 22(74), 484–519. Retrieved from https://revistasincronia.cucsh.udg.mx/index.php/sincronia/article/view/652

Most read articles by the same author(s)