A semiotic configuration of the terrifying body in horror cinema
Keywords:
Semiotics., Terrifying body, Figure., Figurative discursive syntaxAbstract
The horror, the angst, the fear, and the exaltation are human reactions to beings that have overstepped natural and social limits. A mutilated, festered, or deformed body—an extreme corporal transformation—induces horror. Likewise, isolated and desolate places evoke the feeling that secrets are hidden within them, giving rise to macabre and horrifying imaginaries. It is not merely a play of adjectives; the simple sensation of someone behind oneself can awaken fear.
Horror, therefore, is the emotion perceived and felt by human beings, while terror is the realization of that horror. It is no longer the shadowy presence or the amorphous, mutilated body, but the awareness and materialization of the dreadful. Horror can be sensed on the skin, but when it becomes tangible and interacts with people, it magnifies.
Horror cinema has brought forth from the imagination all kinds of monsters, possessions, and beings that feed on human flesh and blood. This study opens a line of inquiry in Semiotics that, through configurational analysis, allows the construction of discursive figures representing the horrific body.
Thus, fourth-generation Semiotics—Semiotics 4 [S4]—provides theoretical and methodological tools to explain the figures of terrifying bodies in horror films. The corpus analyzed consists of a selection of classic cinematographic texts that have become landmarks in the genre.
Downloads
References
Benveniste, Émile (2004). Problemas de lingüística general, tomo 2. Tr. Juan Almela. México: Siglo XXI.
Benveniste, Émile (2007). Problemas de lingüística general, tomo 1. Tr. Juan Almela. México: Siglo XXI.
Coppola, Francis Ford (1992) Drácula. [Película, 128 min.]. Estados Unidos: Columbia Pictures.
Corbin, Alain (2005). Historia del cuerpo: De la revolución francesa a la gran guerra. V.2, Taurus Ediciones: Madrid.
Courtés, Joseph (2007). Análisis semiótico del discurso. Del enunciado a la enunciación. Ver. española Enrique Ballón Aguirre. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).
Cronenberg, David (1986). La mosca. [Película, 96 min.]. Canadá, Reino Unido, Estados Unidos: Twentieth Century-Fox Productions
Cronenberg, David (1975). Vinieron de dentro… [Película, 87 min.]. Canadá: The Canadian Film Development Corporation.
Cuéllar Barao, Margarita (julio-diciembre, 2008). “La figura del monstruo en el cine de horror”. En Revista CS, núm. 2. Cali, Colombia: Universidad ICESI. 227-246. Disponible en http://www.redalyc.org/pdf/4763/476348366007.pdf
Descartes, René (1994). Discurso del método/ Tratado de las pasiones. Tr. Miguel Ángel Granda. Barcelona: RBA editores. (Historia de la literatura, 11).
Fontanille, Jacques (2001). Semiótica del discurso. Tr. Oscar Quezada Macchiavello. Perú: Universidad de Lima. (Colección Biblioteca Universidad de Lima).
Fontanille, Jacques (2008). Soma y sema. Figuras semióticas del cuerpo. Tr. Desiderio Blanco. Perú: Universidad de Lima. (Colección Biblioteca Universidad de Lima)
Friedkin, William (1975). El exorcista. Estados Unidos: Warner Sogefilms-Hoya Productions.
Galeen, Henrik (1926). El estudiante de Praga. [Película, 85 min.]. Alemania: Deutscche Bioscop GmbH.
Gómez Alonso, Rafael (2001). Análisis de la imagen. Estética Audiovisual. Madrid: Ediciones Del Laberinto.
Greimas, Algirdas Julius y Courtés, Joseph (1982). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, tomo 1. Ver. española de Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).
Greimas, Algirdas Julius. y Courtés, Joseph (2004). Semiótica. Diccionario razonado de la teoría del lenguaje, tomo 2. Ver. española de Enrique Ballón Aguirre y Hermis Campodónico Carrión. Madrid: Gredos. (Biblioteca Románica Hispánica).
Helperin, Victor (1932). La legión de los hombres sin alma. [Película, 67 min.]. Estados Unidos: Victor, Edward Halperin Productions.
Kubrick, Stanley (1980). El resplandor. [Película, 146 min.]. Reino Unido-Estados Unidos: Warner Bros. Pictures, Producers Circle, Peregrine, Hawk Films.
Marnau, Friedrich Wilhelm (1922). Nosferatu, el vampiro. [Película, 81 min.]. Alemania: Prana-Film.
Myrick, Daniel y Sánchez, Eduardo (1999). El proyecto de la bruja de Blair. [Película, 86 min.]. Estados Unidos: Haxan Films.
Polanski, Roman (1968). La semilla del diablo. [Película, 136 min.]. Estados Unidos: William Castle Productions.
Scott, Ridley (1979). Allien, el octavo pasajero. [Película, 117 min.]. Reino Unido-Estados Unidos: Twentieth Century-Fox Productions, Brandywine Productions.
Siegel, Don (1956). La invasión de los ladrones de cuerpos. [Película, 80 min.]. Estados Unidos: Allied Artits.
Tourneur, Jacques (1942). La mujer pantera. [Película, 73 min.]. Estados Unidos: RKO Radio Pictures.
Wiene, Robery (1920). El Gabinete del Doctor Caligari. [Película, 63 min.]. Alemania: Decla Bioscop.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 José Reyes González Flores

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















