Los animales fieros en el Infierno de los enamorados del Marqués de Santillana
Keywords:
Devouring Mouth, Hell., Animal., Symbol., Entry.Abstract
During the Middle Ages, Hell was often represented in many ways and with different elements inside, one of them was The Devouring Mouth that simulated an entry through an animal who swallow the condemned to their destiny. Even though this element was very present in timeʼs painting, it can also be tracked itʼs presence in literature. So, in the Middle Ages, an Iberic Peninsulan poet, don Íñigo López de Mendoza, or better known as Marqués de Santillana, wrote the poem titled Infierno de los enamorados, in wich he warns the use of the Devouring Mouth by a group called “wild beasts” conformed by lions, snakes, tigers and dragons. The symbolic analysis for each animal will allow relating each one with its abrupt entry to Hell.
Downloads
References
Cirlot, J. E. (2004). Diccionario de símbolos. Barcelona: Siruela.
Deyermond, A. (2007). Leones y tigres en la literatura medieval castellana. Actas del XI Congreso Internacional de la Asociación Hispánica de Literatura Medieval, 41-63.
Fernández, P. M. (2016). “De los infiernos en la literatura hispánica medieval: el papel activo de la natura en la cosmovisión del mundo infernal”, México: UNAM. Tesis.
Gómez, N. M. (2010). La representación del Infierno Devorador en la miniatura medieval, Memorabilia, (12), 267-287.
Gubernatis, A. de (2002). Mitología zoológica. Las leyendas animales. Los animales de la tierra. Barcelona: José J. de Olañeta.
Ibarra, F. (2016). Algunas reflexiones sobre la cuestión de “las tres fieras” en el Infierno de Dante. En Xochiquetzalli Cruz Martínez y Penélope Marcela Fernández Izaguirre (coords.). De animalibus: la presencia zoológica en la literatura (151-167). México: UNAM.
Muñoz, Á. (2012). Gusanos, serpientes y dragones. Fauna punitiva en las geografías del Más Allá. En Ma. Rosario García Huerta y Francisco Ruiz Gómez (dirs.). Animales simbólicos en la historia. Desde la Protohistoria hasta el final de la Edad Media (337-364). Madrid: Síntesis.
Santillana, M. de (1999). Poesía lírica, Madrid: Cátedra.
Sevilla, I. de (1982). Etimologías, t. II. Madrid: Biblioteca de Autores Cristianos.
Pastoureau, M. (2006). Una historia simbólica de la Edad Media occidental, Buenos Aires: Katz.
Voisenet, J. (2012). El pensamiento simbólico en la Edad Media. El simbolismo animal según los clérigos de la Edad Media. En Mar. Rosario García Huerta y Francisco Ruiz Gómez (dirs.). Animales simbólicos en la historia. Desde la Protohistoria hasta el final de la Edad Media (187-205). Madrid: Síntesis.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Clemente Aurelio Sánchez Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- The licensor cannot revoke these freedoms as long as you follow the license terms.
Under the following terms:
- Attribution — You must give appropriate credit , provide a link to the license, and indicate if changes were made . You may do so in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses you or your use.
- NonCommercial — You may not use the material for commercial purposes .
- No additional restrictions — You may not apply legal terms or technological measures that legally restrict others from doing anything the license permits.





















